دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: از ابتدای سال‌جاری تاکنون استان خوزستان ۵۷ روز را در ازدحام گرد و غبار گذرانده است.

این پدیده که به مشکل اصلی شهرهای جنوب‌غربی کشور تبدیل شده، در سال‌جاری با شدت بیشتری رخ داد به نحوی که مردم این استان کمتر هفته‌ای است که شاهد بروز این پدیده نباشند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: با توجه به کاهش قابل توجه بارندگی در سال گذشته و وقوع خشکسالی در منطقه، پدیده گرد و غبار در استان خوزستان و به‌طور کلی استان‌های جنوب غربی افزایش یافته‌است.

هرمز محمودی‌راد علت این پدیده را فعالیت سد‌سازی‌ در کشورهای ترکیه و اردن و سوریه و کاهش محسوس دبی آب رودخانه‌های دجله و فرات در پایین دست دانست و از خشک شدن تالاب هورالعظیم و افزایش عرصه بیابانی جنوب عراق خبر داد.

وی گفت: در کوتاه‌مدت، مالچ پاشی جهت مهار خاک‌های نرم عرصه‌های بیابانی و اجرای طرح‌های نهالکاری و همچنین تامین حقابه مناطق تالابی از جمله اقداماتی ا‌ست که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

محمودی راد در پایان اظهار داشت: از آنجا که بخش اعظم کانون آلودگی‌های جنوب‌غرب کشور، منابع برون مرزی است، این موضوع باید از طریق کنوانسیون بیابان‌زدایی به‌صورت ضرب‌الاجل پیگیری شود.

مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه خوزستان نیز از افزایش ذرات معلق در هوای استان خبر داد و گفت: غلظت ذرات معلق گرد و غبار در هوای این استان زیاد و برای شهروندان بسیار خطرناک است.

شاپور رستمی غلظت این ذرات را 1564 میکرو گرم بر متر مکعب دانست و از شهروندان خواست تا با رعایت نکات بهداشتی در شهرهای این استان تردد کنند.

گرد و غبار عربی که از صحرا‌های کشورهای عراق و عربستان به جنوب‌غرب کشور نفوذ می‌کند، در پی خشکسالی اخیر شدت بیشتری یافته و زندگی مردم استان‌های جنوب‌غرب کشور را مختل کرده‌است.

گزارش‌های رسیده حکایت از بروز عوارض تنفسی و جسمی برای بسیاری از ساکنان این منطقه دارد و تقریبا هر هفته این پدیده در مناطق جنوب غربی کشور مستقر می‌شود.

سازمان هواشناسی کشور نیز از استقرار یک سامانه جدید به همراه افزایش غلظت گرد و غبار از روز دوشنبه تا اواخر این هفته خبر داد که به تدریج به استان فارس نیز کشیده خواهد شد و هوای شهرهای این استان را در غبار فرو خواهد برد.

کد خبر 58024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز