شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه شهری: غلظت گرد‌و‌خاک در خوزستان به ۱۸ برابر حد مجاز رسید.

تاخیر و تعطیلی در پروازها از غرب خوزستان تا جزایر هرمزگان، تعطیلی مدارس آبادان، کاهش دید به ۱۰۰ متر در اهواز و امکان تردد به قشم تنها با لنج، فقط بخشی از اتفاقاتی بود که به‌دنبال غبارآلود شدن شدید هوا در جنوب ایران، زندگی روزمره شهروندان این مناطق را تحت‌تأثیر خود قرار داد.

به گزارش همشهری، ورود گرد و غبار به برخی شهرهای خوزستان نظیر آبادان و دزفول از جنوب عراق و شمال عربستان که از جمعه آغاز شده بود، روز گذشته برخی از شهرهای خوزستان و هرمزگان را تحت‌تأثیر خود قرار داد.

روز شنبه ۳۱ فروردین مدیرکل بازسازی و حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان غلظت گرد و غبار در خوزستان را ۱۸ برابر حد مجاز یعنی ۳ هزار و ۷۸۶ میکروگرم در متر‌مکعب اعلام کرد.

شاپور رستمی در گفت‌وگو با ایرنا، محدوده آلودگی هوا را در شهرستان‌های اهواز، آبادان، ماهشهر، خرمشهر، دشت آزادگان و امیدیه برشمرد و گفت: بنا بر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی، این وضعیت جوی تا دوشنبه در استان ادامه خواهد داشت. به گفته او این توده هوای آلوده به سمت قسمت مرکزی کشور در حال حرکت است.

کاهش دید به ۱۰۰ متر

در همین رابطه سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان هم گفت که گرد و غبار غلیظ در خوزستان، شعاع دید در اهواز را در شنبه به ۱۰۰متر کاهش داد.

نادر شفی خدایی با اشاره به اینکه این پدیده از جمعه آغاز شده اظهار داشت: روز جمعه کمترین شعاع دید مربوط به آبادان با ۴۰۰متر و ماهشهر با ۳۰۰ متر بود اما هم اکنون شعاع دید در شهرهای آبادان و ماهشهر به ۲۰۰متر کاهش یافته است.

به گفته او این پدیده به‌علت اختلاف فشار هوا در لایه‌های میانی جو، بین منطقه جنوب عراق، شمال عربستان و خوزستان ایجاد شده است.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان اضافه کرد: این پدیده اخیرا به‌دلیل خشکسالی و نبود پوشش گیاهی مناسب در بخش‌های غیرزراعی در خوزستان شدت یافته است.

از سوی دیگر رئیس اداره محیط زیست آبادان گفت که میزان ذرات گرد و غبار در آبادان ۶ برابر حد مجاز است. همین مسئله باعث شده است که تمام مراکز آموزشی اهواز تعطیل شود.

از آنجا که کمترین میدان دید برای انجام پرواز ۱۲۰۰ متر است، روز شنبه بسیاری از پروازهای اهواز و آبادان لغو یا با تاخیر انجام شد.

غبار در هرمزگان

در جنوب ایران اما این فقط شهرهای استان خوزستان نبودند که آسمانی غبارآلود داشتند. گرد و غبار شهرهای هرمزگان و به ویژه بندر‌لنگه و قشم را نیز تحت‌تأثیر خود قرار داد.

براساس اطلاعیه سازمان هواشناسی استان هرمزگان، گرد و غباری که از صبح شنبه در آسمان این استان معلق شده، همچنان ادامه خواهد داشت.

فضای غبارآلود قشم مانع فرود هواپیما در این جزیره شد و مسافرانی هم که از قشم عازم تهران بودند چشم به بهتر شدن هوا برای انجام شدن پرواز داشتند. با توجه به این شرایط در قشم، لنج‌ها تنها وسیله‌ای بودند که امکان تردد در آب‌های خلیج فارس را داشتند و قایق‌ها هم از حمل‌ونقل مسافر منع شده‌بودند.

کد خبر 49271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز