توجه بیشتر مردم به هنر و فرهنگ در دوران کرونا و شرایط پیش رو اهمیت صنایع فرهنگی و هنری را بیش از پیش نشان داد و البته برای ماندگاری و ترقی فعالان فرهنگ و هنر در این شرایط، کمک بیش از پیش دولت‌ها و مدیران شهری را طلب می‌کند.

مجازي

به گزارش همشهری آنلاین، ما در گذار از زمانه دشواری که در آن هستیم به فعالیت‌هایی از قبیل کتابخوانی، گوش سپردن به موسیقی و در کل ابراز هیجانات از طریق هنر پرداخته و به این ترتیب توجه‌مان به فرهنگ معطوف می‌شود؛ فرهنگی که در اشکال مختلف‌ در پشت سر گذاردن سختی‌ها ما را یاری می‌نماید. با این حال، صنایع خلاقانه و فرهنگی از آن دست صنایعی هستند که خود سخت‌ترین ضربه‌ها را در بحران کرونا متحمل شده‌اند. انتظار می‌رود که بالغ بر ۷.۳ میلیون از مشاغل خلاقانه و فرهنگی در سراسر دنیا تحت تاثیر این بحران قرار گیرند. اما اقداماتی هم در راستای احیای این مشاغل صورت گرفته است. در اینجا شرح مختصری از اقدامات دو کلانشهر برلین و آمستردام را از نظر می‌گذرانیم.

شهرداری برلین با آگاهی از اینکه فرهنگ نیز نیازمند تبلیغات است اقدام به راه‌اندازی پروژه «پخش زنده برلین» برای رویدادهای برخط کرده است. پروژه «پخش زنده برلین» یک بستر مجازی است که علاوه بر حمایت از هنرمندان، فرهنگ را به خانه‌ شهروندان می‌آورد. افزون بر لغو اجراها، سالن‌های خالی اجتماعات و سایر فرصت‌های از دست رفته در اثر بحران کرونا، تنوع فرهنگی شهرها و معیشت فعالان بخش فرهنگی را تهدید می‌کند. البته ترویج فرهنگ، علاوه بر پول، به تبلیغات هم وابسته است!

هدف پخش زنده برلین، گردهم‌آوری مشتاقان فرهنگ زیر یک سقف مجازی مشترک است. این بستر مجازی که پروژه‌ای مشترک بین دپارتمان فرهنگ و اروپایِ مجلس سنا و آژانس فناورانه‌ِ ۳pc است؛ نقطه مرکزی مشترک بین تمامی رویدادهای برخط برلین، شامل مناظره‌ها، اجراهای موسیقایی، اپراها، کنسرت‌ها و پیش‌نمایشِ نمایشگاه‌های نقاشی است. برنامه‌های زنده از طریق این بستر مجازی به طور رایگان پخش می‌شوند و به این ترتیب، توجه بیشتری به پروژه‌های فعالان فرهنگی معطوف می‌شود. در این پروژه، همچنین با اهدای مبالغی به هنرمندان، از پروژه‌هایشان حمایت می‌شود.

در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۰ (۲۹ اسفند ۱۳۹۸) مجلس با مجموعه‌ اقدامات کمک‌های فوریتی برای مشاغل کوچک، خویش‌فرماها و آزادکارهایی که علی‌الخصوص در زمینه‌های سلامت، برابری، تجارت و خدمات، جوانان و آموزش و پرورش، صنایع خلاق، فرهنگ، امور اجتماعی، ورزش و گردشگری فعال بودند موافقت کرد. بسته اول شامل کمک‌های فوریتی به بنگاه‌های کوچک و متوسطی که حداکثر ۲۵۰ کارمند دارند و بسته دوم، شامل کمک به بنگاه‌های کوچک و خردی است که حداکثر ۵ کارمند دارند و تحت تاثیر منفی بحران کرونا قرار گرفته‌اند.

کل پول در نظر گرفته شده در این بسته‌ها ۶۰۰ میلیون یورو است که به صورت وام‌های بلاعوض ۵۰۰۰ یورویی عرضه می‌شود و البته امکان درخواست‌های مجدد نیز وجود دارد. این امکان برای اشخاص حقیقی هر ۶ ماه یک بار و برای مشاغل کوچک، هر ۳ ماه یک بار می‌باشد. یارانه‌ها به منظور سهولت در وصول با حداقل تشریفات اداری ممکن و برای ایمن‌سازی حیات شغلی یا حرفه‌ای شرکت‌ها ارائه می‌شوند. لازم به ذکر است که این اقدامات شهرداری برلین بر پایه تحقیقاتی صورت گرفت که شهرداری آمستردام به انجام رسانده بود.

بحران کرونا، شهرداری آمستردام را بر آن داشت تا ۳۷۰ سازمان فرهنگی محلی را مورد بررسی قرار دهد، و با پاسخ‌هایی که دریافت کرد دید روشن‌تری نسبت به تاثیرات مالی کوتاه و درازمدت این بحران در بخش فرهنگی به دست آورد. جمع‌آوری این داده‌ها اساس مباحثی شد مبنی بر اینکه که چرا نیازهای فرهنگی نیز باید بخشی از اولویت‌های مقابله با بحران کرونا باشند.

در آمستردام یک برنامه حمایتِ فوریتیِ ۱۷ میلیون یورویی برای صنایع خلاقانه به اجرا درآمد تا از تعطیلی موسسات فرهنگی جلوگیری کند. این برنامه بعد از تحلیل دقیق داده‌ها و آسیب‌هایی که از طریق گفتگو با مدیران صنایع خلاق صورت گرفت، توسعه پیدا کرد. شهرهای دیگر از جمله برلین، از همین برنامه الگوبرداری کردند.

بنابراین می‌توان گفت توجه بیشتر مردم به هنر و فرهنگ در دوران کرونا و شرایط پیش رو اهمیت صنایع فرهنگی و هنری را بیش از پیش نشان داد و البته برای ماندگاری و ترقی فعالان فرهنگ و هنر در این شرایط، کمک بیش از پیش دولت‌ها و مدیران شهری را طلب می‌کند.

کد خبر 580226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha