مطالعات نشان می‌دهد برخی داروهای استروئیدی یا کورتونی خطر ابتلا به کووید۱۹ و همچنین افزایش شدت این بیماری را بیشتر می‌کند.

ویروس کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، افرادی که به طور مرتب داروهای استروئیدی یا کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند "پردنیزون" برای بیماری‌های آسم، آلرژی، آرتروز و سایر بیماری‌ها مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتر ابتلاء به کووید ۱۹ و علائم شدیدتر آن قرار دارند.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کورتیکواستروئیدهای خوراکی و وریدی فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند و افرادی که آنها را مصرف می‌کنند ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلاء به بیماری شدید کووید ۱۹ باشند. بیماری شدید ناشی از کووید ۱۹ در قالب بستری شدن در بیمارستان، بستری شدن در ICU، لوله گذاری یا تهویه مکانیکی یا مرگ تعریف می‌شود.

محققان اخیراً هشدار داده بودند افرادی که از کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند پردنیزون به صورت روزمره استفاده می‌کنند ممکن است قادر به واکنش طبیعی به کروناویروس جدید نباشند و در صورت ابتلاء به کووید ۱۹، به نوع شدید آن دچار شوند.

تاثیر دوز پایین استروئید بر افزایش خطر بیماری قلبی عروقی

«اورسولا کیصر»، رئیس بخش غدد درون ریز بیمارستان بریگام و زنان در بوستون، در این باره می‌گوید: «کورتیکواستروئیدها ممکن است سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند که می‌تواند خطر ابتلاء به کووید ۱۹ را افزایش دهد و همچنین با نوع شدید بیماری همراه باشد.»

کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای مشکلات دارای ماهیت التهابی شامل آسم شدید، بیماری انسدادی مزمن ریوی، آمفیزم، آلرژی‌های مزمن، روماتیسم مفصلی، واسکولیت (التهاب رگ‌های خونی) و لوپوس تجویز می‌شوند.

کورتیکواستروئید با تقلید از عملکرد کورتیزول برای مقابله با التهاب و استرس به بدن کمک می‌کند. اما این داروها ماهیتی دوگانه دارند. آنها می‌توانند التهابی را که باعث ایجاد مواردی مانند درد در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی و تشدید حملات آسم در افراد مبتلا به آسم شدید می‌شود، کاهش دهند اما استفاده منظم این دارو موجب کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. این سرکوب سیستم ایمنی ممکن است بیانگر این موضوع باشد که چرا برخی از افرادی که به طور مرتب داروهای خوراکی استروئیدی مصرف می‌کنند هنگام ابتلاء به ویروس‌ها با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوند.

متخصصان تاکید دارند که افراد باید داروهای خود را طبق تجویز پزشک ادامه دهند تا بیماری‌های زمینه‌ای‌شان تحت کنترل باشد.

کد خبر 580203
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha