مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

شرایط خرید و فروش خودرو و بازار معاملات صنعت خودروسازی در ایران همواره متفاوت از جهان است. به این ترتیب که، در گذشته تعداد خودروهای موجود در بازار، چه نمونه‌های داخلی (تولیدی-مونتاژی) و چه نمونه‌های وارداتی بسیاری محدود بود.

image-20210119101137-1.jpeg

البته این محدودیت تنها شامل مدل‌ها و برندها نمی‌شد و در بخش مشخصات فنی و امکانات رفاهی خودروهای موجود در کشور نیز شاهد تنوع و شاخصه‌های ویژه‌ای نبودیم. محصولات موجود در بازار به پیکان‌های مشابه هم و برخی خودروهای خارجی یا مونتاژی قدیمی مانند مدل‌هایی از بنز، ب‌ام‌و ، بیوک و پژو خلاصه می‌شد. خودروهایی که تقریبا هر کسی در بازار درباره عملکرد ویژگی‌های آن‌ها می‌دانست. بنابراین هنگام خرید و فروش خودرو،  در نمونه‌های کارکرده بیشتر کارشناسی آن اهمیت داشت و در مورد نمونه‌های صفر نیز نیاز به اطلاعات و راهنمایی خاصی نبود.

نیاز به تحقیق و بررسی

اما امروز که بازار تولیدات و محصولات مونتاژی گسترش چشمگیری داشته داستان بسیار متفاوت است. برای مثال در نظر بگیرید که بخواهید یک پژو ۲۰۶ را خریداری کنید. تیپ‌های ۶ گانه این خودرو که بعضا با توقف تولید نیز مواجه هستند، گاهی تفاوت‌های چشمگیری در مشخصات فنی و امکانات و تجهیزات دارند، که اطلاع از آن‌ها هنگام خرید ضروری است. کسب این اطلاعات چه در مورد نمونه‌های صفر و چه کارکرده نیازی اساسی محسوب می‌شود. چرا که دانستن تمام ویژگی‌های تیپ‌ها مختلف یک مدل خودرو در سال‌های متعدد تولیدش، می‌تواند نقش مهمی در انتخاب ما داشته باشد.

همین نیاز و ضرورت موجب شده تا سایت‌های مختلف فعال در زمینه خرید و فروش خودرو، به ارائه اطلاعات در قالب جدول‌هایی متنوع بپردازند. البته یک دغدغه مهم صحت این اطلاعات، کامل بودن آن‌ها و قابل اعتماد بودنشان است. برای مثال پیش می‌آید که قدرت خروجی موتور یک خودرو در سایت باما ، یا car.ir  متفاوت باشد. با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که هر سایت اطلاعات مربوط به یک تیپ از خودرو را درج کرده است. بنابراین ارائه اطلاعات به تفکیک تیپ و سال تولید اهمیت بالایی پیدا می‌کند و اینکه سایت ارائه دهنده جدول مشخصات، امکان جستجو و دست‌یابی به این اطلاعات را با هر یک از فاکتورها فراهم کند.

 divar.ir اما اقدام به تنظیم و تهیه جدولی کامل با تمامی اطلاعات به روز و مستند نمود. اطلاعات این سامانه که در مورد محصولات خارجی و داخلی مستقیم از سایت کمپانی تولید کننده استخراج شده‌ است، با توجه به سال تولید ارائه می‌شود و البته به تفکیک تمام تیپ‌ها و کلاس‌های موجود از یک خودرو. همچنین اطلاعات این جدول، شامل تمام جزئیات مورد نیاز افراد برای یک انتخاب دقیق مانند قدرت، نوع و حجم موتور، گشتاور آن، مصرف سوخت در سیکل‌های مختلف، سقف سرعت، شتاب، اطلاعات مربوط به سیستم تعلیق، گیربکس و انتقال قدرت خودرو، نوع ترمزها، تمامی امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی جمع‌آوری شده است.

بنابراین می‌توان گفت دیوار یک منبع قابل اعتماد و کامل را در اختیار متقاضیان چنین اطلاعاتی قرار داده است.

اهمیت مقایسه

نکته مهم دیگر، علاقه به اطلاع از گزینه‌های مشابه موجود و بررسی دقیق‌تر آن‌ها با توجه به بودجه در دست‌مان است. دیوار سعی کرده تا در کنار معرفی خودروهای مشابه هر تیپ و مدل با مشخصات فنی متفاوت از یک خودرو، امکان مقایسه آن‌ها را نیز فراهم کند. همچنین، می‌توانید قیمت روز هر یک از این خودروها را نیز از طریق همین سایت در بخش مربوط به قیمت‌ها به دست آورید تا مقایسه دقیق‌تری داشته باشید. جالب توجه اینکه، این خدمات، در سایت‌های مشابه مانند  bama.ir  به صورت ناقص در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای مثال شما برای تمام تیپ‌های تویوتا کرولا نام سه خودروی مشابه ثابت را دریافت می‌کنید. در حالی که دیوار سعی کرده با در نظر گرفتن این تیپ‌ها، خودروهای مشابه مربوط به هر تیپ را به تفکیک مشخص کند. معمولا در ارائه این اسامی، تنها کلاس بدنه و حجم موتور مورد توجه قرار نمی‌یگرد. بلکه ارزش در مقابل خرید و قیمت‌ها نیز بررسی می‌شود تا مقایسه احتمالی دقیق‌تر باشد.

کد خبر 579993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha