سه سایت موزه باستان‌شناسی به ترتیب در دولتخانه صفوی قزوین، قلعه حسن صباح الموت و محوطه‌های پیش از تاریخ سگزآباد ایجاد می‌شود.

موزه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: احداث سایت موزه دولتخانه صفوی با استفاده از بخشی از اعتبارات سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه که برای ساماندهی این مجموعه باشکوه تاریخی در نظر گرفته شده انجام خواهد شد.

علیرضا خزائلی اظهار کرد: برای ایجاد سایت موزه باستان شناسی در الموت نیز پیگیر اختصاص فضای مناسبی در روستای گازرخان متعلق به یکی دستگاه های اجرایی هستیم و امیدواریم به زودی این مهم در نشست‌های شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ثمر بنشیند و در این منطقه تاریخی و پرجاذبه نیز صاحب یک موزه فاخر باستان شناسی باشیم.

وی بیان کرد: ایجاد سایت موزه در محوطه‌های پیش از تاریخ سگزآباد نیز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دنبال و پیگیری می‌شود و یک سرمایه گذار در این زمینه اعلام آمادگی کرده و در حال پیشبرد مقدمات اجرای این پروژه هستیم.

خزائلی گفت: تداوم کاوش‌ها و فعالیت‌های باستان شناسی در مکان‌های یاد شده و همچنین مناطقی مانند خله کوه تاکستان، غار قلعه کرد آوج و قلعه سمیران طارم سفلی در دستور کار است که البته فعلا به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین بیان کرد: تداوم کاوش‌ها و ساماندهی محوطه پیش از تاریخ خله کوه تاکستان نیز در دستور کار قرار دارد و اعتبارات لازم در این خصوص از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخصیص می‌یابد.

وی با بیان اینکه یافته‌های باستان شناسی حاکی از تمدن ۶ تا ۹ هزار ساله (مربوط به عصر آهن) در دشت قزوین است، افزود: کشف دندان انسان نئاندرتال در غار قلعه کرد نیز نشان دهنده سابقه ۱۰۰ هزار ساله سکونت انسان‌ها در منطقه را دارد و این‌ها نشان دهنده اهمیت فعالیت های باستان شناسی در استان قزوین هستند.

خزائلی اظهار کرد: ایجاد سایت موزه‌های باستان شناسی ضمن معرفی جایگاه ویژه قزوین در این حوزه، به رونق گردشگری این استان نیز کمک خواهد کرد.

 تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ محوطه و بنای تاریخی در استان مورد شناسایی قرار گرفته که بیش از نیمی از آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بیش از هزار و ۲۰۰ مورد از محوطه و بنای تاریخی استان قزوین تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.  

کد خبر 579858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha