مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

مرمت و تجهیز چهار خانه تاریخی در روستاهای شهرستان دامغان برای تبدیل شدن به اقامتگاه بوم‌گردی بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

اقامتگاه بومگردی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی قاسمی، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان روز دوشنبه ۲۹ دی گفت: سامان‌دهی و مرمت خانه‌های تاریخی روستایی در این شهرستان با هدف ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در حال انجام است. در حال حاضر حدود ۲۰ درخواست در خصوص راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این شهرستان دریافت کردیم که در حال بررسی و رفع معایب هستیم. 

وی افزود: این خانه‌های روستایی مطابق با استانداردهای تعیین شده و بر اساس معماری بومی، سقف‌های گنبدی و مصالح همخوان با معماری محیطی از جمله کاه‌گل، خشت و آجر در حال مرمت و سامان‌دهی هستند. هریک از این اقامتگاه‌ها، بیانگر فرهنگ و شناسنامه معماری منطقه هستند که به حفظ نمادهای اصیل و سنتی در این اقامتگاه‌ها، توجه ویژه‌ای شده است. ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی به رونق گردشگری طبیعی و روستایی دامغان کمک کرده است و می‌تواند در دوران پساکرونا موجب تحول در اشتغال و اقتصاد محلی شود.

قاسمی به شرایط صدور مجوز اقامتگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مرمت بنا بر اساس معیارهای استاندارد باید انجام شود و مناسب‌سازی فضا، تامین بهداشت محیط، توجه به مسائل زیست‌محیطی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و تأمین امنیت گردشگران در ساختار محیطی بنا از جمله شاخص‌های دریافت مجوز است. تسهیلات ایجاد اقامتگاه‌ها، از محل تبصره ۱۸ تامین اعتبار می‌شود که میزان مبلغ پرداختی به هر اقامتگاه با توجه به نوع سازه و کاربری، تعداد اتاق، مساحت بنا و طرح ارائه شده، متفاوت است.

شهرستان دامغان در استان سمنان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۳۱ اثر ثبت ملی شدند.

کد خبر 579766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha