پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشجویان علاوه بر غبارروبی مساجد، نمازخانه‌ها و تکایا، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را برای برگزاری مراسم لیالی‌القدر آماده می‌کنند.

دانشجویان و دانشگاهیان سراسر کشور در این ایام پرفضیلت با برگزاری برنامه‌های متنوعی همچون مراسم احیا، ختم قرآن، اعتکاف، حلقه‌های معرفت، شبی با قرآن، مناجات در کوهستان، کوچه‌گردان عاشق، طرح اطعام، ضیافت افطاری و ... تلاش می کنند تا از برکات این ماه مبارک به بهترین نحو استفاده کنند.

حجت‌الاسلام محمدیان، رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اعلام برگزاری مراسم احیا در مساجد دانشگاهها، گفت: مردم می‌توانند از فضای معنوی دانشگاه‌ها در شبهای احیا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عموم مردم می‌توانند از فضای معنوی دانشگاه‌ها در شب‌های احیا استفاده کنند، خاطرنشان کرد: یکی از نمونه‌های حضور پرشور مردم در مساجد دانشگاه‌های کشور، حجم جمعیتی است که هر ساله در کوی دانشگاه تهران حاضر شده و فضای معنوی خاصی به این محیط می‌بخشند.

قدر در کوی دانشگاه

مسجد دانشگاه تهران و کوی دانشگاه امسال نیز همانند گذشته میزبان خیل عظیم سوگواران مولی متقیان امام علی (ع) است.

به گزارش ایسنا، امسال مراسم احیا پسران در کوی دانشگاه به دلیل تخریب مسجد، در خیمه حسینی (محل مسجد کوی) و خواهران نیز در فضای سالن شهید نوروزی به صورت مشترک اجرا می‌شود.

نصیری معاون نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، گفت: مراسم احیا در هر سه شب از ساعت 9 تا سحر در محل کوی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی به برگزاری برنامه‌هایی همچون دعای افتتاح، 100 رکعت نماز قضا، دعای جوشن کبیر در مراسم احیای کوی دانشگاه اشاره کرد و گفت: ‌سخنران مراسم آیت الله امجد و مداح نیز یک شب صادق آهنگران و دو شب دیگر نیز مداحان دیگر اهل بیت هستند.

در مسجد دانشگاه تهران نیز برنامه لیالی قدر همانند سالهای گذشته از ساعت 23 آغاز می‌شود و سوگوران با قرائت قرآن کریم، دعای جوشن کبیر و مداحی مداحان اهل بیت به سوگواری می‌پردازنند.

سخنران هر سه شب مراسم احیای مسجد دانشگاه تهران حجت الاسلام قرائتی است.


قدر در دانشگاه امیر کبیر

هیات رهروان شهدای مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به برگزاری مراسم احیایی از ساعت 22 شب الی سحر در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان کرده است.

سخنرانان این مراسم حجه الاسلام مهدوی بیات، عشریه، نقویان، حیدری، میراحمدی و سرلک و مداحان امیر کاتوزیان، وحید گلستانی، داوود شفیعی، محمد ناطقی و غلام زین العابدین هستند.

در این شب‌ها برنامه‌هایی از قبیل تلاوت قرآن، دعاع افتتاح، دعای جوشن کبیر، مناجات و عزاداری نیز برگزار می‌شود و همچنین هر شب پس از پایان احیا از دانشجویان و حضار به صرف سحری پذیرایی به عمل می‌آید.

قدر در دانشگاه شریف

مراسم احیا طی شبهای 19 تا 23 ماه رمضان در مسجد دانشگاه صنعتی شریف نیز برگزار می‌شود.

محمد جواد صالحی مدیر مسجد دانشگاه صنعتی شریف با بیان این مطلب، گفت: این مراسم به ترتیب شامل برنامه‌هایی چون نماز جماعت، قرائت قرآن، سخنرانی، دعای جوشن کبیر، گرفتن قرآن برسر و ارایه سحری است.

قدر در دانشگاه سوره

دانشگاه سوره نیز مراسم روح بخش و نورانی لیالی قدر و گرامیداشت شهادت مظلومانه ابرمرد علم و عدالت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) را نیز در محل دانشگاه برگزار می‌کند.

قدر در دانشگاه تربیت معلم

در دانشگاه تربیت معلم تهران نیز ویژه‌برنامه‌هایی برای لیالی قدر با هدف افزایش دانش اعتقادی و دینی دانشجویان، منزلت شناسی لیالی قدر و آشنایی با زندگانی و شخصیت والای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی امام علی (ع) از سوی مرکز فعالیتهای قرآنی دانشجویان، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در دانشگاه تربیت معلم برگزار می‌شود.

قرائت قرآن کریم، کارگاه آشنایی با محتوای سوژه‌های قرآن کریم، برگزاری مراسم دعا و نیایش شبهای قدر،‌کارگاه قرآن در نهج البلاغه و کارگاه‌های تخصصی، کتابشناسی توصیفی و موضوعی امام علی (ع) و با هدف اندیشه شناسی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی امام (ع)، انتشار ویژه‌نامه های قرآنی، کتابشناسی، توصیفی و تخصصی و فرهنگی و دینی با معرفی بیش از 700 کتاب موضوع بندی شده در خصوص نهج البلاغه، بررسی شخصیت علمی و فرهنگی امام علی (ع) و مسئولیتهای شیعه علی (ع) و آشنایی با اندیشه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی - اجتماعی علی (ع) و نیز انتشار ویژه نامه ادبی با مضمون نجوای عاشقانه و عارفانه در باره شهادت امام علی (ع) از جمله اقدامات این مرکز در بزرگداشت شبهای قدر است.

به مناسبت همین ایام 4 مسابقه مجزا با محوریت و موضوع شناخت اندیشه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی امام علی (ع) در نهج البلاغه ویژه کارکنان، دانشجویان و خانواده دانشگاهیان دانشگاه تربیت معلم در حال برگزاری است و تا کنون بیش از یک هزار و 200 نفر در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

کد خبر 5797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز