وزیر امور خارجه فرانسه ضمن ابراز نگرانی از آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی و تولید اورانیوم فلزی در ایران از مقام‌های تهران و واشنگتن خواست زودتر به معاهده هسته‌ای (برجام) بازگردند.

غني‌سازي اورانيوم در فردو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، ژان-ایو لودریان در گفتگویی که چهار روز پیش از به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا منتشر شد، از کاهش تعهدهای برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و مقام‌های دو کشور ایران و ایالات متحده را به بازگشت به مفاد معاهده هسته‌ای فراخواند.

گفتگوی وزیر امور خارجه فرانسه در هفته‌نامه ژورنال دو دی‌مانش (روزنامه یکشنبه) منتشر شد که یکشنبه‌ها در فرانسه به بازار می‌آید. لودریان که کشورش یکی از طرف‌های معاهده هسته‌ای غرب با ایران است، گفت: «دولت دانلد ترامپ ترجیح داد به کارزار موسوم به فشار حداکثری علیه ایران وارد شود اما نتیجه راهبرد واشنگتن فقط افزودن بر خطر و تهدید [ایران] بود.»

لودریان در حالی مدعی شد ایران در نتیجه فشارهای واشنگتن در آستانه دست یافتن به توان تولید سلاح هسته‌ای است که مقام‌های ارشد و رسمی تهران بارها تولید و استفاده از سلاح اتمی را رد و هدف از غنی‌سازی را سود بردن از مزایای صلح‌آمیز و انسان‌دوستانه انرژی هسته‌ای اعلام کرده‌اند. وزیر امور خارجه در عین حال بازگشتن ایران و آمریکا را به برجام اقدامی لازم و نه کافی دانست.

او در سخنانی مداخله‌جویانه گفت: «درباره موضوع‌هایی چون افزایش توان موشکی ایران و نقش این کشور در بی‌ثبات‌سازی منطقه و کشورهای همسایه‌ها باید مذاکره‌هایی سخت انجام شود.» این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیگر مقام‌های دولت و مجلس بارها توان موشکی و حضور منطقه‌ای ایران را خارج از چارچوب مفاد برجام و مذاکره‌ناپذیر اعلام کرده‌اند.

کد خبر 579671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha