هند روز شنبه کارزار واکسیناسیون همگانی کرونا که احتمالا بزرگترین برنامه در نوع خود در جهان است را با ایمن‌سازی کارکنان بهداشتی شروع کرد و به رده کشورهای ثروتمندتری پیوست که در حال انجام این اقدام هستند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس هند همچنین محل استقرارر بزرگترین کارخانه‌های واکسن‌سازی در جهان است و هر سال یکی از بزرگترین برنامه‌های ایمنی‌سازی بر ضد بیماری‌های واگیر در نوزادان را اجرا می‌کند. اما چالش‌ واکسیناسیون همگانی بر ضد کروناویروس در این کشور با جمعیت حدود ۱.۴ میلیارد نفری قابل‌مقایسه با برنامه‌های معمول ایمن‌سازی نوزادان نیست.

مقامات هند امیدوارند که تا ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور را بر ضد کروناویروس واکسینه کنند که چندین برابر رقم واکسیناسیون سالانه ۲۶ میلیون نوزاد در این کشور است.

پرستار مادهورا پاتیل در یک مرکز بهداشتی در شهر بمبئی با حضور سروزیر ایالت ماهراشترا (لباس سفید) پس از دریافت واکسن علامت پیروزی نشان می‌دهد

گروه‌های در اولویت واکسیناسیون شامل ۳۰ میلیون پزشک، پرستار و سایر کارکنان بهداشتی خط اول هستند و به دنبال آن ۲۷۰ میلیون نفر از افرادی که بالای ۵۰ سال دارند یا دچار بیماری زمینه‌ای هستند که آنها در در برابر کووید-۱۹ آسیب‌پذیر می‌کند، واکسینه می‌شوند.

واکسیناسیون همگانی در چنین مقیاس بزرگ چالش‌های خاص خودش را دارد. برای مثال هند می‌خواهد برای ردیابی محموله‌های واکسن در این کشور از پلتفرم‌های دیجیتال استفاده کند. اما کارشناسان بهداشت عمومی اشاره می‌کنند که پوشش کامل اینترنت در بخش‌های بزرگی از این کشور وجود ندارد و برخی از دهکده‌های دورافتاده به کلی اتصال اینترنتی ندارند.

وزارت بهداشت هند اعلام کرد حدود ۱۰۰ نفر در روز شنبه، روز اول واکسیناسیون در هر یک از ۳۰۰۶ مرکز در سراسر این کشور ۱۰۰ نفر واکسینه می‌شوند.

پزشکی در بیمارستانی در احمدآباد هند واکسن کرونا دریافت می‌کند

دوربین‌های خبری تزریق واکسن را در صدها بیمارستان در هند ثبت کردند و این امیدواری را افزایش دادند که واکسیناسیون گام نخست در پشت سر گذاشتن پاندمی باشد که زندگی‌های بسیاری از هندی‌ها را به باد داده و اقتصاد این کشور را به زیر کشیده است.

هند روز ۴ ژانویه (۱۵ دی) دو واکسن کرونا، یکی واکسن دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا و دیگری واکسن شرکت هندی بهارات بیوتک را برای مصرف اضطراری تایید کرد. هواپیماهای باری هفته گذشته ۱۶.۵ میلیون واکسن را به شهرهای متفاوت هند منتقل کرده‌اند.

اما تردیدها درباره میزان اثربخشی واکسن کرونای تولیدی هند موانعی در برابر این طرح بلندپروازنه ایجاد کرده است.

کارشناسان بهداشتی نگران هستند که تایید بسیار سریع واکسن بهارات بیوتک پیش از اینکه داده‌های عینی درباره اثربخشی آن در پیشگیری از کووید-۱۹ به دست آمده باشد، باعث تشدید تردیدها نسبت به آن شود. دست کم وزیر بهداشت یک ایالت هند با مصرف این واکسن مخالفت کرده است.

هند از لحاظ شمار موارد ثابت شده کووید-۱۹ با ۱۰.۵ میلیون موردپس از آمریکا در رده دوم و از لحاظ شمار تلفات با ۱۵۲۰۰۰ مورد در رده سوم پس از آمریکا و برزیل قراردارد.

یک برچسب واکسینه شدن رویس سینه یک پرستاری در بیمارستانی در کلکته هند چسبانده می‌شود

کد خبر 579606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha