با اینکه مسئولان بهداشتی می‌گویند نگرانند خیز جدید بیماری کرونا باز هم مردم را گرفتار کند ولی سفرهای پرتعداد به استان‌های شمالی، نشان از بی‌خیالی تعداد زیادی از هموطنان نسبت به خطرات مسافرت در روزگار کرونا دارد.

سفر به شمال

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرآنلاین؛ امروز دو اتفاق تازه درباره کرونا افتاد. یکی از اتفاق‌های مهم امروز مربوط به رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کشور از لحاظ خطر کرونا بود که توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد.

سیماسادات لاری با اشاره به تقسیم بندی شهرها بر اساس چهار رنگ قرمز، نارنجی، زرد و آبی، گفت: در حال حاضر، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی با بیان اینکه امروز ۸۱ نفر از هموطنان مبتلا به این بیماری جان باخته و نزدیک به ۶۵۰۰ بیمار تازه هم شناسایی شده اند افزود: ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

در اتفاق دوم مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند نگرانی هایشان از خیز جدید موج کرونا در بهمن و اسفندماه امسال افزایش یافته است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفت: همه شهروندان باید بدانند که این ویروس به هیچ عنوان نه از بین رفته و نه ضعیف شده است. در نتیجه همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ممنوعیت هرگونه دورهمی و تجمع،‌ استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و همه توصیه‌های از این دست باید در اولویت همه باشد.

دکتر علیرضا رئیسی با تاکید بر ممنوعیت سفر در ایام تعطیلات پیش رو ادامه داد: هموطنان باید بدانند که همچنان سفر و دورهمی‌ها می‌تواند عامل مهمی برای گسترش و خیز دوباره ویروس کرونا و افزایش موارد ابتلا باشد. رئیسی ضمن تاکید بر برپایی مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا از سوی عاشقان این حضرت افزود: در شهر تهران اطلاعیه‌هایی مبنی بر برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا توزیع شده است که باید تاکید کنیم هرگونه تجمعی در این خصوص بدون رعایت پروتکل‌ها مورد تایید ستاد ملی مقابله با کرونا نیست و لازم است این مراسم از طریق صدا و سیما و یا از سوی شبکه‌های اجتماعی برگزار شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه به خطر افتادن جان سوگواران قطعا مورد رضایت حضرت فاطمه زهرا هم نخواهد بود، گفت: بر اساس پروتکل‌ها برگزاری مراسم سوگواری در مناطق آبی در فضای بسته با حضور حداکثر ۵۰ نفر، درمناطق زرد با حضور حداکثری ۳۰ نفر در فضای بسته و در مناطق نارنجی و قرمز ممنوع است مگر در فضای باز و با حضور حداکثر ۱۵ تا ۲۰ نفر قابل برگزاری است.

وزیر بهداشت هم با اعلام نگرانی از خیز دوباره کرونا در ماههای پایانی امسال، گفت: نگران بازگشت خیز بیماری کووید۱۹ هستیم چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در بهمن و اسفندماه می تواند باشد.

ایرج حریرچی قایم مقام وزیر بهداشت هم در سخنان جالب توجهی به مردم هشدار داد اگر مجالس عروسی دوباره راه افتاد و تالارها باز شد به این مجالس نروید و مسئولیت کشته شدن اعضای خانواده خود را به عهده نگیرید.

موج جدیدی که مسئولان وزارت بهداشت از آن ابراز نگرانی کرده اند، علی محمد احمدی، نماینده ادوار مجلس از شهرستان الیگودرز هم به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. ولی با این وجود چون در هفته آینده یک روز تعطیلی رسمی وجود دارد، متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان به خصوص تهرانی ها عزم سفر به شمال کرده اند و تصاویر منتشر شده از هجوم مردم به شهرهای شمالی حاکی از این است که آنها باکی از موج سوم و چهارم و چندم کرونا ندارند.

بیشتر بخوانید؛

با این حال، پلیس راهور هم بیکار ننشسته و با اعلام این که ورود به شهرهای قرمز کرونایی دراستان مازندران جریمه یک میلیونی و ورود خودروهای پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی دارد، سعی کرده است مردم را از این شهرها دور کند.

در حوزه اخبار علمی مربوط به کرونا، از سوی رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام شد آلودگی هوا عامل مرگ یک سوم بیمارانی است که به دلیل ابتلا به کرونا فوت می کنند.

بر این اساس می توان گفت آلودگی هوا باعث تشدید علایم این بیماری و حتی ابتلای مردم به ویروس کرونا می شود و

کد خبر 579406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha