نشریه معتبر نیویورکر ۷ روز پس از واقعه ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در مقاله‌ای به زورمندی و قلدری و اخاذی قدرت از سوی برترپنداران نژاد سفید (راستگرایان افراطی، ملی‌گرایان سفیدپوست و نونازیست‌ها) از جامعه سیاهپوست آمریکا پرداخته و این رفتارها را در ۴ سال اخیر میوه‌های تلخ دوران ریاست جمهوری ترامپ نامیده است.  

برترپنداران نژاد سفید

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: در مقاله تحلیلی نیویورکر به قلم کیانگا-یاماهتا تیلور استادیارتاریخ  دانشگاه پرینستون آمده است: ششم ژانویه ۲۰۲۱ برای تاریخ آمریکا یک روز عبرت‌آموز خواهد بود. باور دارم از این روز، رمان‌ها و کتاب و فیلم ساخته خواهد شد و حتی بعید نیست یک نوع کالت فرهنگی (گونه فرهنگی) در این باره از سوی سفیدپوستان قدرت طلب سروشکل بگیرد.

مجوز این شورش را دونالد ترامپ بسیار ساده و قاطع صادر کرده بود: وی قبل از حمله به کاخ کنگره در سخنرانی تحریک آمیز برای طرفداران خود جهت محاصره پایتخت گفت: "ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. وی آنها را به "جهنم جنگیدن" تشویق کرد و گفت در غیر این صورت کشور خود را از دست خواهند داد.  او قول داد که در کنار آنها خواهد بود. اما ترامپ مانند یک ترسوی تنبل به خانه رفت تا برنامه را از تلویزیون تماشا کند.

حمله راست گرایان سفید به پایتخت، با یک پرچم کنفدراسیون در ساختمان و چوبه دار روی چمن، نگران کننده و در عین حال کاملاً قابل پیش بینی بود زیرا تلاش دیوانه‌وار ترامپ برای دستیابی به قدرت متزلزل شد. نه تنها ترامپ با سخنرانی خود به وضوح خشونت را تحریک کرد، بلکه دولت وی همچنین با غفلت عمدی از افزایش تهدید افراط گرایی سفیدپوستان، زمینه را برای خشونت هموار کرد. یک گزارش تائید شده از سوی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی به روشنی بیان می‌دارد که حملات راست افراطی بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بیش از ۴ برابر شده است. با این وجود حتی گزارش تائید شده افزایش خشونت سفیدپوستان، مورد توجه و تأیید دولت ترامپ قرار نگرفت. در سال ۲۰۱۹ اداره خشونت هدفمند و پیشگیری از تروریسم در وزارت امنیت داخلی به کل به وقت گذرانی پرداخت، و طبق شرح وظایف خود که باید به تحقیق در مورد افراط گرایی و تروریسم داخلی بپردازد، نیروهایش تعدیل و بودجه اش تقلیل یافت. کدام عقل سلیمی باور می کند که در عرض ۲ سال بین ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ پرسنل این اداره از ۴۰ نفر به ۱۰ نفر و بودجه سالیانه آن از ۲۱ میلیون دلار به کمتر از سه میلیون کاهش یابد؟دولت ترامپ به جای تحقیق درباره برتری طلبان سفیدپوست، تمرکز خود را بر تحرک بر جنبش زندگی سیاه پوستان و دیگر فعالان اقلیت  قرار داد. آمار  دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک نشان می دهد ۸۵ درصد کمک‌های مالی  برای "مقابله با افراط گرایی خشن" در جای دیگر خرج شده است.  در آوریل سال ۲۰۱۹، F.B.I. نیز در کمال وقاحت از کاهش قدرت طلبی و افراط گرایی سفیدها سخن گفت.

۱۲ آگوست ۲۰۱۷: گردهمایی مسلح برترپنداران نژاد سفید در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای آمریکا 

در ۱۲ آگوست ۲۰۱۷  اراذل و اوباش نژادپرست سفیدپوست از سراسر کشور در شهر شارلوتزویل جمع شدند تا جلوی برداشتن مجسمه رابرت ای لی را بگیرند. گردهمایی اتحاد راست‌گرایان ۲۰۱۷ (۲۰۱۷ Unite the Right rally‌) گردهمایی مسلح برترپنداران نژاد سفید (راست‌گرایان افراطی، ملی‌گرایان سفیدپوست، و نونازیست‌ها) در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای آمریکا بود که در یازدهم و دوازدهم اوت ۲۰۱۷ برگزار شد. تظاهرات در اعتراض به حذف نمادهای ایالات برده‌دار جنوبی در جنگ داخلی آمریکا به ویژه تندیس اسب‌سوار رابرت ئی. لی برگزار شده بود. در اثر به خشونت کشیده شدن این گردهمایی با حملهٔ یک اتوموبیل به مخالفان گردهمایی یک نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند که حال پنج نفر از آنها وخیم گزارش شده بود. همچنین در اثر سقوط یک هلیکوپتر پلیس ایالتی که ناظر به خشونت کشده شدن تظاهرات بود دو مأمور کشته شدند. ترامپ بر منبر قدرت نشسته بود و اراذل و اوباش سفید پوست، خود را ارتش او می انگاشتند. ۳ سال گذشته و ۶ ژانویه ۲۰۲۱ آتش زیرخاکستر فاجعه ۱۲ آگوست ۲۰۱۷ بود.

 ۱۲ آگوست ۲۰۱۷: تندروهای برتری طلب با اتوموبیل به مخالفان گردهمایی حمله کردند. 

برای خاموش کردن این آتش، دموکرات‌ها باید بتوانند به وعده‌های دیررس بایدن برای تامین معیشت دوران کرونا برای قشر سیاه پوست برنامه‌ای بهتر ارائه کنند.  برنامه ریزی مناسب برای  توزیع واکسن کوید ۱۹ ضروری ترین امور است. تزریق پول به شهرهای کوچک برای ایمن شدن مدارس جهات بازگشایی از اصلاحات اساسی است. باید قبول کنیم سیستم انتخاباتی ما شکسته است. اگر دموکرات‌ها فرصت را برای آغاز اصلاحات از دست بدهند و فقط به زیبایی و شیوایی حرافی کنند (که به گواه تاریخ آمریکا در این زمینه مهارت عجیب و غریب دارند) آن وقت فرقی نمی‌کند آن چوبه دارافراط گرایان سفید پوست، برای چه قشری علم شده است. آن ها نه فقط سیاه پوستان بلکه باقی سفیدهای معتدل را نیز قربانی خواهند کرد. این میراث ترامپ است.  

شرح تصویر مقاله نیویورکر 
وقایع ۶ ژانویه، یک حلقه و چوبه دار موقت در چمن، وحدت رو به رشد بین حزب جمهوری‌خواه و برتری طلبان سفیدپوست را تداعی می‌کند.
عکس از اندرو کابالرو-رینولدز / خبرگزاری فرانسه / گتی

کد خبر 579301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha