یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

شهردار تهران احتمال اقدام نظامی علیه ایران را بعید دانست و بر ضرورت توجه غرب به حقوق هسته‌ای ملت ایران تاکید و در عین حال گفت: آمریکا در منطقه غرق مشکلات است اما پاسخ ایران به هر گونه حمله احتمالی نیز سریع و قاطع خواهد بود.

محمدباقر قالیباف در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: ایران و غرب درخصوص موضوع هسته‌ای اختلافاتی دارند و اگر غرب جمهوری اسلامی و حقوق آن را به رسمیت بشناسد به راحتی می‌توانند با همدیگر به توافق برسند.

وی افزود: آمریکا و غرب اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند می‌توانند به قبل از انقلاب ۱۹۷۹ ایران بازگردند. آنها باید این نکته را کاملاً به فراموشی بسپارند.

قالیباف اضافه کرد: دشمنان ایران باید اعتراف کنند که جمهوری اسلامی ایران یک نظام سیاسی ۳۰ ساله برای بیان خواسته مردم به شیوه‌ای دمکراتیک و منعکس‌کننده باورهای مذهبی آنان بوده است.

وی اعلام کرد: اگر غربی‌ها این نکته را بپذیرند و با این حقیقت کنار بیایند، آنگاه است که می‌شود انتظار داشت ایران هم در چارچوب ساختار و مقررات بین‌المللی عمل کند.

وی با اشاره به اجماع ملی درخصوص فناوری هسته‌ای در ایران، اختلافات موجود در این زمینه را ناشی از شیوه‌های برخورد با غرب در این زمینه توصیف کرد.

وی آمریکا را یک کشور غرق در مشکلات عراق و افغانستان ۲ کشور همسایه ایران توصیف کرد و در این خصوص که واشنگتن ممکن است علیه جمهوری اسلامی دست به اقدامی خصمانه بزند، ابراز تردید کرد و گفت: واشنگتن همان اشتباهی را که در این ۲ کشور مرتکب شد بار دیگر تکرار نخواهد کرد.

شهردار تهران افزود: ما می‌خواهیم غرب بپذیرد که ایران نه تنها به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست، بلکه همواره آماده است در چارچوب مقررات آژانس این تضمین را بدهد که به‌دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست و حتی آماده تعامل و همکاری صلح‌آمیز با غرب است.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تورم ۲۶ درصدی شهرداری را هم تحت‌تأثیر قرار داده است یا خیر، گفت: تورم یک مشکل واقعی و بزرگ است که این موضوع به خاطر تزریق نقدینگی فراوان به سیستم به‌وجود آمده است.

قالیباف در ادامه اظهار داشت که او در حال سر و کله زدن با رشد روز افزون شهری است که زیربنای آن برای توسعه سریع برنامه ریزی نشده است.وی همچنین از نقش شوراهای محلی برای پیشبرد برنامه ریزی و تعامل با شهروندان و ارائه خدمات قدردانی کرد و در ارتباط با پرسش دیگری درخصوص برنامه‌هایش بعد از این سمت، گفت: بعید است که یک شخصیت سیاسی هیچ برنامه‌ای برای خود نداشته باشد.

کد خبر 57925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز