پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

معاون فنی جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ضایعات مواد غذایی و ضایعات حیاط خانه در حال حاضر بیش از ۲۸ درصد از آنچه ما دور می‌ریزیم را تشکیل می‌دهند و ساخت کمپوست باعث می‌شود این مواد به جای دفن در محل دفن زباله و تولید گاز متان، به خاک بازگردند و آن را برای رشد گیاه تقویت کنند.

کمپوست

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، فاطمه دعاگویان گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌های زندگی بدون زباله که در دسته بازیافت کردن قرار می‌گیرد، کمپوست است.

وی افزود: کمپوست کردن به معنی دفن گروهی از زباله‌های طبیعی در خاک برای تجزیه شدن و بازگشتن آن‌ها به خاک است، حاصل این فرآیند کمپوست است؛ ماده‌ای آلی که می‌تواند برای کمک به رشد گیاهان به خاک اضافه شود.

معاون فنی جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: تولید کمپوست به سه ماده اساسی نیاز دارد؛ مواد قهوه‌ای که شامل موادی مانند برگ‌های خشک شده، شاخه‌ها و بوته‌های هرس شده هستند؛ مواد سبز که شامل موادی مانند چمن، ضایعات سبزیجات، ضایعات میوه و قهوه هستند و آب که اضافه کردن مقدار مناسب آن به مواد قهوه‌ای و سبز برای تهیه کردن کمپوست ضروری است.

وی افزود: هر توده کمپوست باید مواد قهوه‌ای و سبز را به مقدار مساوی داشته باشد؛ مواد قهوه‌ای، کربن، مواد سبز، نیتروژن و آب، رطوبت را برای تجزیه مواد آلی و تولید کمپوست فراهم می‌کند.

  • چه موادی را می‌توان کمپوست کرد؟

معاون فنی جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: میوه و سبزیجات، تفاله چای، پوسته تخم مرغ، پوسته‌های آجیل، کاغذ، مقوا ی باطله، زباله‌های هرس شده، یونجه و کاه، گیاهان آپارتمانی، خاک اره، پارچه، قطعات چوب، پارچه‌های پنبه‌ای و پشمی، خاکستر شومینه، مو و خز و پرز جاروبرقی را می‌توان کمپوست کرد.

دعاگویان با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای تهیه کردن کمپوست وجود دارد، افزود: به طور کلی برای تهیه کردن کمپوست به ابزارهای مفیدی شامل چنگک، بیل و شلنگ آب با سری اسپری‌کننده نیاز است.

  • تهیه کردن کمپوست در حیاط خانه

وی ادامه داد: در گام اول باید مواد قهوه‌ای (موادی که کربن دارند) و سبز (موادی که نیتروژن دارند ) را با هم مخلوط کرده و برای اینکه تل کمپوست گرم خودتان را درست کنید بهتر است که مواد کافی برای ۹۰ سانتی‌متر عمق داشته باشید.

معاون فنی جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: شما باید مواد مرطوب و سبز  را با مواد خشک و قهوه‌ای  مخلوط سازید؛ سپس شروع کنید به ساختن کمپوستتان با آیتم‌های سبز و قهوه‌ای رنگ و اگر دیدید که ظرف کمپوست شما خیلی خیس به نظر می‌رسد و بو گرفته، آیتم‌های قهوه‌ای و خشک بیشتری به آن اضافه کنید و اگر کمپوست شما خیلی قهوه‌ای و خشک به نظر می‌رسد آیتم‌های سبز بیشتر و کمی آب به آن اضافه کنید که باعث می‌شود مرطوب شود.

دعاگویان اظهار کرد: در گام دوم باید دائماً به تل کمپوستی خود آب بپاشید طوری که همیشه حالت یک اسفنج خیس را داشته باشد.

وی افزود: بیش از حد آب اضافه نکنید و گرنه میکرو ارگانیسم‌ها در آب زیاد از حدی که اضافه کرده‌اید پایین می‌روند و اگر این اتفاق بیفتد به جای اینکه به کمپوست تبدیل شود به توده‌ای بدون خاصیت تبدیل می‌شود.

معاون فنی جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: دائماً مراقب تغییر دمای کمپوست خود باشید و آن را تحت نظر داشته باشید تا مطمئن شوید مواد شما به درستی در حال تجزیه و کمپوست شدن هستند یا می‌توانید به سادگی دست خود را داخل تل کمپوستی خود فرو ببرید و باید احساس گرما کنید.

دعاگویان ادامه داد: در گام سوم، تل کمپوستی خود را به هم بزنید؛ طی فرآیند کمپوست، شما باید اکسیژن را به همه جای کمپوست خود برسانید برای این کار کافی است هفته‌ای یک بار توسط شن‌کش تل خود را به هم بزنید تا هوا به همه جای آن برسد.

وی افزود: بهترین زمان برای برهم زدن کمپوست زمانی است که مرکز آن گرم شده و یا همان زمانی که دمای آن بین ۵۴ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد باشد، برهم زدن تل کمپوستی می‌تواند به جا افتادن و آماده شدن سریع طرح کمپوست‌ها کمک کنند و از بو گرفتن آن جلوگیری می‌کند. در این مرحله لایه‌ها به هدف ایجاد تعادل بین قسمت‌های سبز و قهوه‌ای کمپوست رسیده‌ایم پس کامل آن را به هم بزنید.

معاون فنی جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در گام چهارم؛ باغ خود را باید تغذیه کنید و وقتی به مرحله‌ای می‌رسید که کمپوست دیگر گرما تولید نمی‌کند و رنگ آن فهوه‌ای می‌شود، خشک می‌شود و کاملاً پوسیده شده وقت این است که آن را به باغتان تغذیه کنید.

دعاگویان اظهار کرد: در ابتدای هر فصل کاشت بین ۴ الی ۶ اینچ، ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر کمپوست را به بستر کاشت خود اضافه کنید، برخی از باغبان‌ها چیزی به نام چای کمپوست از کمپوست خود می‌سازند، به این معنی است که می‌گذارند کمپوست برای چند روزی در آب باقی بماند و بعد، آن را از صافی رد می‌کنند تا کود خانگی حاصل شود؛ فقط با چند مواد اولیه از آشپزخانه و کمی صبر می‌توانید به سرحال‌ترین باغچه‌ای که تاکنون داشتید، دست پیدا کنید.

وی با بیان اینکه یک نقطه خشک و سایه‌دار را در نزدیکی منبع آب برای سطل یا پشته کمپوست خود انتخاب کنید، افزود: مواد قهوه‌ای و سبز را جمع‌آوری کنید، اطمینان حاصل کنید که قطعات بزرگتر خرد و کوچک شوند.

معاون فنی جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه مواد خشک را هم زمان با اضافه کردن به ترکیب با افزودن آب مرطوب کنید، تصریح کرد: پس از ایجاد توده کمپوست، قطعات چمن و زباله‌های سبز را با آن مخلوط کنید، مواد زائد میوه و سبزیجات را ۲۵ سانتی‌متر زیر مواد کمپوست دفن کنید.

دعاگویان اظهار کرد: برای مرطوب ماندن سطح کمپوست، روی آن را با یک پارچه برزنتی بپوشانید، وقتی رنگ لایه‌های زیرین کمپوست تیره شد، کمپوست شما آماده استفاده است. این فرآیند بین دو ماه تا دو سال زمان می‌برد.

  • تهیه کردن کمپوست در فضای داخلی خانه

وی افزود: اگر امکان تهیه کمپوست در فضای باز را ندارید، می‌توانید از انواع سطل‌های مخصوص کمپوست که معمولا در فروشگاه‌های لوازم باغبانی پیدا می‌شوند، استفاده کنید؛ به یاد داشته باشید که فقط موادی که قابل کمپوست شدن هستند را به این سطل اضافه کنید؛ یک سطل کمپوست مدیریت شده و تمیز، آفات و جوندگان را به خود جذب نمی‌کند و بوی بدی نخواهد داشت.

معاون فنی جدید اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه کمپوست شما باید ظرف دو تا پنج هفته آماده شود، خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که عمل به مسئولیت اجتماعی، نجاتگر محیط زیست است.

کد خبر 579200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha