رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که طبق اعلام وزارت بهداشت حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا قبل از عید تهیه می‌شود، گفت: در این زمینه مذاکراتی با هند، چین و روسیه انجام شده است.

واکسن کرونا vaccine

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اهمیت بحث کنترل بیماری کرونا از طریق واکسن بر کسی پوشیده نیست، با یک بیماری کشنده روبه‌رو هستیم که خوشبختانه راه کنترل آن تولید واکسن است در حالی که برخی بیماری‌ها مانند HIV که مردم سال‌ها با آن درگیرند هنوز واکسنی ندارد.

وی گفت: در زمینه تولید واکسن کرونا کار علمی ارزشمندی در دنیا و با مدل‌های مختلف انجام شده است، هشت مرکز در داخل کشور تولید واکسن را پیگیری می‌کنند، کرونا یک تا یک و نیم درصد مرگ و میر و چهار درصد بستری دارد و تولید واکسن برای کنترل آن موفقیت علمی بزرگی محسوب می‌شود.

به گفته وی، واکسن‌های mRNA پروتئین بِیس و واکسن‌های ویروس کشته و ضعیف‌شده انواع واکسن‌اند که می‌توانند برای مهار بیماری موثر باشند: یک واکسن کرونای ایرانی که ویروس ضعیف‌شده است، فاز یک انسانی را شروع کرده که تا آخر بهمن ماه این فاز ادامه دارد. بعد از آن هم فاز دو شروع می‌شود که دو تا سه ماه ادامه دارد و نهایتا هم فاز سوم بنابراین برای تولید واکسن تولید داخلی نیاز به زمان داریم تا این واکسن به نتیجه برسد؛ در عین حال شرکت‌های دیگر هم دارند کار می‌کنند، انستیتو رازی هم از هفته آینده فاز اول انسانی را اغاز می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در تشریح فازهای مطالعاتی واکسن کرونا گفت: در فاز اول تعداد ۵۰ تا ۶۰ نفر، به تدریج از واکسن استفاده می‌کنند تا عوارض بررسی شود؛ فاز دوم بر روی ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر انجام می‌شود و هدفش این است که میزان بقا و تولید آنتی‌بادی بررسی شود و فاز سوم که جمعیت ۳۰ هزار نفری را شامل می‌شود باید مشخص کند که تاثیر این واکسن بر روی سنین و جنس‌های مختلف و بیماری‌های زمینه‌ای و... چگونه است. هیچ واکسنی بدون طی این مراحل قابل استفاده نیست.

وی درباره اقدامات برای خرید واکسن از کووکس توضیح داد: با وجود تحریم‌ها، پول کووکس را پرداخت کردیم. کووکس بر اساس سهمیه‌بندی واکسن کرونا را توزیع می‌کند مثلا در فاز اول به همه کشورها به اندازه سه درصد جمعیتشان واکسن ارائه می‌کند که زودتر از یک ماه آینده نمی‌رسد. در مرحله دوم هم ۲۰ درصد جمعیت کشورها را در نظر گرفته و توزیع می‌کنند. ما نیاز داریم واکسن را از مسیرهایی غیر از سازمان بهداشت جهانی برای کشور تهیه کنیم.

ظفرقندی همچنین درباره واکسن ایرانی ــ کوبایی گفت: این ساخت واکسن بین انستیتو پاستور و کشور کوبا است. در کشور کوبا فازهای حیوانی و یک و دو انسانی طی شده و طبق قراردادی که بستند، قرار شده فاز سوم را به صورت مشترک انجام داده و بررسی کنند البته بعد از این‌که مدارک و مستندات فاز یک و دو در مراکز علمی کشور، مورد تایید قرار گرفت. فاز سوم به صورت مشترک انجام داده و در صورت حصول نتیجه از این واکسن هم استفاده می‌شود. زمان دسترسی به این واکسن حدود سه ماه آینده خواهد بود و فاز سوم واکسن ایرانی کوبایی به ۳۰ هزار نفر نیاز دارد که به صورت مشترک انجام می‌شود.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی، واکسن‌هایی که در حال حاضر به مرحله علمی رسیده در کشورهای مختلف تولید شده است: یک واکسن به نام استرازنکا داریم که در سوئد تولید می‌شود اما مطالعه علمی آن در آکسفورد بوده و تولیدش در سوئد است و اکنون استرازنکا در کشورهای مختلف پایگاه تولید انبوه دارد به عنوان مثال ایران می‌تواند آن را از روسیه وارد کند زیرا یکی از مراکز تولید این واکسن در روسیه است. واکسن می‌تواند از کشورهایی مانند روسیه و هند برای کشور تامین شود. اکنون در چین واکسن ویروس ضعیف‌شده و mRNA موجود است و کشور ترکیه ۵۰ میلیون دوز واکسن از چین پیش‌خرید کرده است.

ظفرقندی افزود: باید منبع خرید واکسن‌ متعدد باشد و از یک کانال کفایت نمی‌کند زیرا تولید محدود است و مذاکراتی با هند، چین و روسیه انجام داده‌ایم و توافقاتی حاصل شده است. 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در برنامه دولت ما خرید واکسن آمریکایی چه فایزر و چه مدرنا، اساساً در دستور کار نبوده است؛ بالاخره واکسنی که وارد کشور می‌شود باید شرایطی را از جمله بحث اقتصادی و بحث حمل‌ونقل و انتقال ارز را داشته باشد که با توجه به محدودیت‌ها، مشکل انتقال ارز برای این خرید داشتیم و هم هزینه‌های آن قابل مقایسه نیست؛ به عنوان مثال واکسن استرازنکا حدود ۵ تا ۶ دلار هزینه دارد در صورتی که واکسن‌های آمریکایی بسیار گران‌تر هستند و زنجیره سرد زیادی لازم داشت بنابراین عمدتاً خرید از این‌منابع مطرح نبوده اما از کشورهای مختلف دیگر می‌تواند تامین شود.

وی در خصوص کاهش محدودیت‌ها توضیح داد: محدودیت‌ها هزینه زیادی برای کشور دارند. البته پروتکل‌های بین‌المللی برای بازگشایی‌ها وجود دارد که سازمان بهداشت جهانی هم توصیه کرده و به محض کاهش آلودگی ویروس بر اساس استانداردها مدارس می‌توانند به صورت محدود بازگشایی شوند و ابلاغیه بازگشایی مدارس با کمتر از ۵۰ نفر و در کلاسهای زیر ۱۰ نفر بر همین اساس است، زیرا اکنون دانش‌آموزانی داریم که اصلا مدرسه و فضای تعامل را ندیده‌اند و این مسئله نیز آسیب‌زاست.

ظفرقندی افزود: شرط اساسی برای بازگشایی‌ها، نظارت جدی بر اجرای پروتکل‌هاست و نباید تجمعات برگزار شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی برای خرید واکسن از خارج طی نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده و وزیر و معاون کل وزارت بهداشت هم موافقت کرده‌اند و این مسیر نیز زیر نظر دولت انجام می‌شود.

وی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت حدود ۲ میلیون دوز واکسن قبل از عید تهیه می‌شود، باید حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور علیه کرونا واکسینه شوند تا زنجیره انتقال قطع شود و احتمالا ۳ یا ۵ سال بعد نیاز به واکسیناسیون مجدد است بنابراین ایجاد زیرساخت تولید واکسن از این نظر یک کار مهم و استراتژیک است.

ظفرقندی گفت: گروه‌های پرخطر از جمله کادر درمان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد مسن در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

پیگیری مطالبات خانواده شهدا به‌عنوان یک حق اجتماعی و حقوق بشری

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در خصوص آمار و ارقام متفاوت در زمینه شهدای سلامت گفت: کادر درمان شامل پزشک، پرستار، ماما و حتی پرسنل خدماتی بیمارستان و... است. طبق آمار مستند ما، نزدیک ‌۳۰۰ نفر از کادر درمان شهید شدند. و تفاوت‌هایی که در ارائه آمار از سوی مراجع مختلف دیده می‌شود ناشی از تفاوت در مبناهاست.

وی افزود: مطالبات خانواده‌های شهدا هم به عنوان حق باید برایشان تامین شود و هم برای ادامه این مسیر کادر درمان وقتی ببیند که به همراه زمین خورده‌اش توجه شده، با انگیزه قوی‌تری به راه ادامه می‌دهد.

ظفرقندی توضیح داد: مطالبات خانواده شهدا را به عنوان حق اجتماعی و حقوق بشری پیگیری می‌کنیم.
 

کد خبر 579008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha