رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره مشارکت ایران و کوبا در ساخت واکسن کرونا گفت: این واکسن به سرعت در کشور تولید می شود و تا یک ماه آینده وارد فاز سوم می شود. ۱۷۰ شرکت در دنیا کار ساخت واکسن کرونا را شروع و تا الان ۱۲ میلیارد تولید کرده اند. تا شهریور با مازاد واکسن های تولید کشور مواجه خواهیم شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از ایرنا؛ مصطفی قانعی دوشنبه شب در شبکه خبر گفت: واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود در فاز نخست در کوبا به 56 نفر و در فاز دوم به بیش از 100 نفر دیگر در این کشور تزریق شده اما در فاز سوم قرار است همزمان با کوبا در ایران نیز به چندین هزار نفر تزریق شود.

وی با اشاره به روند تولید واکسن کرونا در ایران گفت: تا پایان سال جاری 6 و یا 7 شرکت ایرانی واکسن تولید می کنند و واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود تا بهار سال آینده تزریق همگانی آن در کشور آغاز می شود.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: هر چندتولید واکسن در شرکت های ایرانی آغاز شده اما به نظر می رسد که زودتر از همه در ایران واکسن کوبایی وارد بازار شود و سایر واکسن ها نیز طی یک یا دو هفته دیگر مطالعات بالینی آنها آغاز شود.

وی با اشاره به هدف اصلی برنامه کوواکس و سازمان بهداشت جهانی یادآور شد: تسریع در ساخت و تولید واکسن‌ و حصول اطمینان از توزیع عادلانه آن در بین همه کشورهای جهان از مهم ترین هدف سازمان بهداشت جهانی در برنامه کوواکس است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: کوواکس 4 نوع واکسن به کشورهای جهان معرفی شده که واکسن پروتئینی، کشته شده، حامل ویروس و ام آر ان ای است و کشورها خودشان می توانند هر کدام را که نیاز دارند انتخاب کنند.

به گفته وی، با توجه به پرداخت وجه خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن، قرار است تا اسفندماه سال جاری 2 میلیون دوز و اوایل سال آینده همه این واکسن ها وارد کشور شود و اولویت نخست تزریق به کادر درمانی و پس از آن به افراد بالای 65 سال که بیماری از جمله فشار خون داشته باشند، تزریق شود.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در طرح کوواکس تاکید کرده است که در مرحله نخست 10 درصد جمعیت هر کشوری به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند و اولویت تزریق با افرادی است که اگر کسی به این بیماری مبتلا شود ممکن است جان خود را از دست بدهد.

به گفته قانعی، تاکنون 12 میلیارد دوز واکسن کرونا توسط 170 شرکت بین المللی در جهان تولید شد که طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا شهریورماه سال اینده میزان تولید این شرکت ها به 20 میلیارد دوز واکسن برسد.

کد خبر 578885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha