مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

گواهی‌ روستای ملی صنایع دستی سمقاور از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار مرکزی اعطا و این روستا به عنوان پایتخت منبت ایران ثبت شد.

منبت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، آیین ثبت ملی روستای سمقاور شهرستان کمیجان به عنوان پایتخت مبنت ایران امروز ۲۲ دی با حضور مونسان وزیر میراث فرهنگی و آقازاده استاندار مرکزی، تعدادی از استانداران، نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

روستای سمقاور در شهرستان کمیجان ۸۰ کارگاه و ۳۵۰ هنرمند فعال در رشته منبت چوب دارد و ۹۰ درصد مردم این روستا غیر از کشاورزی به تولید آثار صنایع دستی مشغول هستند و از ویژگی‌های این روستا مهاجرت معکوس از شهرهای اطراف به این منطقه است.

طرح‌های بومی اصیل منطقه و استفاده از مواد اولیه بومی منطقه، مراکز آموزشی، جمعیت روستا، وجود آثار تاریخی فرهنگی منطقه، خانه‌های بوم گردی و ... از شرایط ثبت ملی روستاهاست که کمیجان با داشتن تمامی این قابلیت‌ها و وجود روستای هدف گردشگری وفس در این منطقه، ثبت ملی شد.

همچنین بازارچه دائمی صنایع دستی با همکاری فرمانداری و شهرداری کمیجان احداث شده و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. با احداث این بازارچه دائمی صنایع دستی و شهرک مبل در جوار این روستا، امکان عرضه صنایع دستی به صورت مستقیم برای خریداران مهیا می‌شود.

سمقاور به عنوان روستای کارآفرینان، نقش مهمی در تولید وسایل چوبی، مبل و منبت کاری دارد و بعد از ثبت ملی شدن این روستا تلاش‌ها برای ثبت جهانی شدن آن ادامه خواهد داشت چرا که با نگاه ملی و جهانی به هنر منبت، در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی می‌توان ارزآوری فراوانی را برای کشور به ارمغان آورد.

کد خبر 578786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha