مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

شهردار منطقه ۱۱ تهران از آغاز مرمت سقاخانه قاجاری «عزیز محمد» در محدوده حصار ناصری، تا پایان دی ماه خبر داد.

سقاخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱ تهران، نصراله آبادیان با اشاره به قدمت سقاخانه «عزیز محمد» که بیش از ۱۱۰ سال پیش در خیابان فروزش ساخته شده است، افزود: این سقاخانه که به دلیل قدمت بنا دچار فرسودگی شده است، با نظارت سازمان میراث فرهنگی و از سوی اداره زیباسازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۱ تهران مرمت خواهد شد.

آبادیان افزود: این بنای قاجاری دارای تزئینات زیبای آیینه‌کاری در سقف، کاشی‌کاری‌های بسیار نفیس با نقش شهدای کربلا، نمادهای واقعه کربلا، آب انبار قدیمی، حوضچه آب، شیر و پاشیر است که به مرور زمان دچار فرسودگی و تخریب شده است.

او ادامه داد: طرح مرمت این سقاخانه در سنوات گذشته تهیه شده و پس از انتخاب پیمانکار، مراحل اجرایی آن تا پایان همین ماه آغاز می‌شود.

به گفته شهردار منطقه ۱۱ تهران، این اقدام در راستای بند ۴۱و ۴۶ برنامه ۵ ساله سوم با هدف ارتقای کیفیت سیما و منظر شهر، ارتقای کیفیت محیطی و احیای بافت و بناهای تاریخی شهر تهران انجام خواهد شد.

سقاخانه «عزیز محمد» یکی از سقاخانه‌های زیبا و قدیمی شهر تهران است که با توجه به بحران کم‌آبی شهر تهران در آن دوران و لزوم وجود سقاخانه‌ها به عنوان یکی از منابع تأمین آب مردم و نیز یادآوری واقعه کربلا و بستن آب فرات بر روی حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یارانش، بنای سقاخانه توسط حاج عباسعلی، فرزند مرحوم عزیزمحمد در سال ۱۲۵۶ شمسی ساخته شد و همواره با نور سبز، روشن است و در ایام محرم و صفر با کتیبه‌های سیاه پوشانده می‌شود.

کد خبر 578757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha