برنامه «یاد استاد» ویژه گرامیداشت سیدجعفر شهیدی، علامه فقید برگزار می‌شود

بزرگداشت سید جعفر شهیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه هشت، این برنامه در روز سه‌شنبه (۲۳ دی‌ماه) ساعت ۱۶ در فضای مجازی به صورت زنده پخش می‌شود.

ویژه‌برنامه «یاد استاد» به‌ مناسبت گرامیداشت سیزدهمین سالروز درگذشت علامه سیدجعفر شهیدی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر فقید با سخنرانی دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، پژوهشگر اسلامی، مدرس دانشگاه و مسئول مرکز دایره‌المعارف دفاع مقدس و مولف بیش از ۹۰ عنوان کتاب در حوزه معارف دینی و عرفان و علی‌اکبر اشعری، رییس اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی به صورت زنده از اینستاگرام فرهنگسرای گلستان به نشانی golestan.farhangsara  برای مخاطبان پخش می‌شود.

سیدجعفر شهیدی در سال ۱۲۹۷ در بروجرد متولد شد. او در سال‌های زندگی‌اش رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود. همچنین از شاگردان علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد و در حوزه علمیه قم و نجف زیر نظر سیدحسین طباطبایی بروجردی و سیدابوالقاسم خویی به تحصیل ادامه داد و درجه اجتهاد را کسب کرد. شهیدی اولین کتابش را در نجف در رد احمد کسروی نوشت. او علاوه‌بر همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، چهار عنوان ترجمه، سه عنوان تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد که شماری از آن‌ها به زبان‌های خارجی ترجمه شده و جوایزی نیز دریافت کرده‌اند.

سیدجعفر شهیدی در دی‌ماه ۱۳۸۶ در تهران درگذشت.

کتابخانه‌ سیدجعفر شهیدی در نارمک، ۴۶ متری غربی، پشت بیمارستان انصاری واقع است.

کد خبر 578554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha