یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

وقت آن رسیده که مسئولان به جای افزایش رقم وام ازدواج که تلاشی کم ثمر برای افزایش ازدواج‌ها بوده، برای رفع مشکلات جوانان و افراد در سن ازدواج تدبیری بنیادین و ریشه‌ای بیندیشند.

وام ازدواج

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر می‌رسد دیگر این‌که مبلغ وام ازدواج چقدر باشد برای جوانان اهمیت چندانی ندارد چراکه افزایش وام ازدواج، همه مشکلات جوانان را در تشکیل خانواده حل نمی‌کند و برای این مهم باید اقدامات متعددی صورت گیرد؛ اما بی‌شک تسهیل قابل توجهی در بر طرف شدن موانع اقتصادی ازدواج جوانان، به ‌ویژه در شرایط فعلی ایجاد می‌کند و به عنوان «تنها حمایت قابل توجه کشور از ازدواج و تشکیل خانواده» محسوب می‌شود.

علاوه بر این، این سیاست وابسته به بودجه دولت نبوده و با منابع قرض‌الحسنه مردم در بانک‌ها مدیریت می‌شود. این مبلغ هیچ مشکلی را از جوانان کشور برطرف نمی‌کند چراکه چنین مبالغی نه اندازه خرید جهیزیه است و نه خرج تهیه یک خانه کوچک برای اول زندگی.

تورم رقمی نیست که این روزها به طور سالانه جابه‌جا شود، بلکه عددی است که هر لحظه در کشور روند افزایشی دارد. در نتیجه امسال برای خرید یک سبد ثابت از لوازم خانگی، حداقل باید دو برابر سال قبل هزینه کرد. 

حال اگر بسیاری از کالاهای کمتر ضروری نیز چشم‌پوشی شود برای قشر متوسط جامعه ممکن است هزینه خرید جهیزیه عروس چیزی بین ۹۰ تا ۱۸۰ میلیون تمام شود و تهیه یک خانه کوچک در محله‌ی متوسط شهر چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان پول لازم دارد.

گذشته از آن اقساط وام ازدواج نیز با توجه به هزینه‌های جاری معیشت خانوار نسبتا بالاست به طوری که بازپرداخت وام ازدواج ۷ ساله است و تقریبا اقساط آن ۶۵۰ هزار تومان برای هر یک از زوجین خواهد بود و با احتساب کارمزد ۴ درصد حدود ۲ میلیون تومان سود بابت پرداخت این وام از هر نفر دریافت خواهد شد.

به بیان دیگر اگر زوجین هر دو شاغل باشند و مجموعا ۴ میلیون تومان درآمد داشته باشند و بر فرض هزینه اجاره نداشته باشند. با ماهی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌توانند زندگی خود را زیر یک سقف آغاز کنند. این در حالی است که با ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج فقط وسایل ضروری زندگی را فراهم کنند و از هرگونه هزینه غیرضروری بپرهیزند.

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان این‌که موضوعی که من همیشه مطرح می‌کنم این است که افزایش وام ازدواج چه منطقی دارد، گفت: افزایش حتی چند برابری وام ازدواج نیز مشکلی را از جوانان حل نمی‌کند و عملا با ۸۰ میلیون شدن یا ۱۰۰ میلیون شدن وام ازدواج نیز نمی‌شود کاری کرد.

معاون امور ساماندهی جوانان افزود: ما درخصوص پرداخت وام ازدواج از سال ۹۶ به صورت به‌روز عمل می‌کنیم و هیچ مشکلی در پرداخت نداریم و ماندگاری در صف مطرح نیست.

تندگویان ادامه داد: سال ۹۶، ۱۰ میلیون تومان وام ازدواج پرداخت شد و سال گذشته این رقم به ۵۰ میلیون تومان رسید و یک افزایش ۵ برابری را شاهد بودیم، در حالی که ۵ برابر شدن رقم وام ازدواج هیچ تأثیری در افزایش ازدواج نداشته است و ما هر سال شاهد سیر کاهشی آن بوده‌ایم.

معاون امور جوانان با بیان این‌که این اتفاقات نشان‌دهنده این است که سیاست پرداخت وام ازدواج برای تسهیل و افزایش ازدواج جوانان حتی با افزایش ارقام هم نتوانسته به هدف خود برسد، گفت: هدف افزایش ازدواج در راستای پرداخت وام غلط است، چراکه بحث تشکیل خانواده هدف واقعی است، به دلیل این‌که ما مشکل بحران جمعیت پیدا نکنیم.

اگرچه با وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج تنها می‌توان گوشه‌ای از زخم‌های زندگی نوپا را در شرایط کنونی التیام بخشید، اما افزایش آن بدون تهیه پیوست‌های لازم و مطالعه و تحقیقی جامع در خصوص اثربخشی آن می‌تواند نگران‌کننده باشد؛ افزایشی که می‌تواند مشکلاتی پنهان از دید نظیر کودک‌همسری، طلاق و به دنبال آن ازدواج‌های صوری، اجبار در ازدواج، خرید و فروش وام ازدواج، اختصاص وام به فعالیت‌هایی به غیر از امر ازدواج و... را به همراه داشته باشد. 

لذا وقت آن رسیده که مسئولان به جای افزایش رقم وام ازدواج که تلاشی کم‌ثمر برای افزایش ازدواج‌ها بوده، برای رفع مشکلات جوانان و افراد در سن ازدواج تدبیری بنیادین و ریشه‌ای بیندیشند.
 

کد خبر 578453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha