برنامه جامع مدیریت زیستگاه‌های گوزن زرد استان فارس مبتنی بر دیدگاه‌های کارشناسی و نظر استادان دانشگاه و متخصصان در قالب سه برنامه مدون زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شد.

گوزن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در نشست کارشناسی و هماهنگی تدوین این برنامه اظهار کرد: این برنامه برای ارائه و اجرا در دو پهنه نگهداری گوزن زرد ایرانی در استان فارس شامل منطقه میانکتل کازرون و ارسنجان ارائه شده است.

حمید ظهرابی افزود: برنامه جامع مدیریت زیستگاه‌های گوزن زرد استان  فارس به منظور بازنگری در مدیریت سایت‌های تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در میانکتل کازرون و ارسنجان است و دیدگاه‌های معاون فنی اداره کل محیط زیست فارس، کارشناسان نظارت بر امور حیات وحش، استادان دانشگاه شیراز، برخی متخصصان حیات وحش کشور و روسای اداره حفاظت محیط زیست کازرون و ارسنجان در آن دیده شده و درباره چالش‌های سایت‌های احیای گوزن زرد، چشم انداز مورد انتظار و راهکارهای بهبود عملکرد آنها، بحث و تبادل نظر شده است.

وی با جمع بندی نظرها و پیشنهادهای کارشناسان و استادان دانشگاه راهکارها و برنامه‌های مدیریتی جمعیت گوزن زرد ایرانی در دو سایت ارسنجان و میانکتل گفت: این برنامه در قالب سه برنامه زمانبندی کوتاه مدت با اولویت رساندن جمعیت به ظرفیت مورد نظر زیستگاه در سایت‌ها، میان مدت با ایجاد شرایط تکثیر در اسارت در محدوده های کوچکتر و رهاسازی گوزن‌های مازاد در محدوده بزرگتر سایت‌ها  به صورت نیمه طبیعی و با حداقل دخالت انسانی و توسعه مرحله‌ای زیستگاه‌های نیمه طبیعی ارائه شده است.

ظهرابی ادامه داد: همچنین برنامه بلند مدت مدیریت زیستگاه‌ها، با معرفی گوزن زرد به زیستگاه طبیعی پس از ارزیابی زیستگاه‌های مستعد استان  فارس و رفع تهدیدهای گونه است. همچنین مقرر شد ‌رنامه‌ای برای تقویت ژنتیکی جمعیت‌های گوزن در سراسر کشور با رویکرد جابه جایی هدفمند و علمی افراد ما بین جمعیت‌های موجود در کشور تهیه و پیگیری لازم برای تامین اعتبار آن صورت پذیرد.

تجهیز ایستگاه مطالعاتی گوزن زرد ایرانی در منطقه میانکتل شهرستان کازرون به سیستم‌های نظارتی تحت وب  نیز اخیرا انجام شده است بر این اساس ایستگاه مطالعاتی گوزن زرد ایرانی میانکتل، واقع در ارتفاعات شمالی دشت برم شهرستان کازرون از آذرماه سال ۹۹ به دوربین‌های مداربسته با قابلیت نظارت برخط مجهز شدند.

گوزن زرد گونه‌ای است که در طبیعت یافت نمی‌شود و نسل آن منقرض شده و در برخی پهنه‌های کشور در اسارت تکثیر یافته است. دو سایت احیا در شهرستان‌های کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز و ارسنجان در ۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز در استان فارس برای زیست گوزن زرد ایجاد شده است.

کد خبر 578291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha