رئیس جمهوری با اشاره به سالروز حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: این یک حادثه بسیار تلخ، دردناک و باورنکردنی بود که از اشتباه یک فرد نشأت گرفت و آن هم از بی‌تدبیری یک جمع ناشی شده و همه اینها سهو و خطا بود.

حسن روحاني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح پنج طرح‌ ملی دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: می‌بینیم یک آدم ناسالم می‌آید و قدرت را در دست می‌گیرد، روابط آمریکا را با کل دنیا دچار مشکل می‌کند و چه ضربه‌های بزرگی به کشور خودش، به منطقه ما و فلسطین، سوریه، یمن و همه مناطق جهان می زند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: امیدوارم این درس عبرت برای همه دنیا و برای حاکمان بعدی کاخ سفید باشد که دو هفته دیگر قدرت را در دست می‌گیرند تا بیایند و جبران کنند و کشورشان را به آن جایگاهی که باید ملت بزرگ آمریکا داشته باشد، برگردانند. این جایگاه، عقل، قانون و تعهد است و بازگشت به این جایگاه به نفع خودشان و جهان است. امیدواریم شر آدم‌های کم‌سواد که در اداره کشور، دنبال منافع خانوادگی و فردی خودشان هستند، از سر این کشور و دنیا کم شود و ان‌شاء‌الله شاهد یک شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه "اینها نشان می‌دهد چه مقدار اخلاق و اعتدال و به فکر مردم بودن مهم است"، گفت: می‌خواهم بار دیگر از شهید عزیز؛ شهید سلیمانی یاد کنم، هیچ ندیدم جناحی و حزبی فکر کند و همیشه به فکر مردم بود نه تنها به فکر مردم خودمان، حتی به فکر مسلمان‌ها و منطقه بود و خدمات بزرگی به کل منطقه و مردم کرد.

ایشان اظهار داشت: ممکن است داخل یک جناح و حزبی رشد کنیم، حتی با تکیه بر جناحی موفق شویم و قدرتی را به دست بیاوریم اما در عین حال وظیفه ما این است که به تمام ملت و همه مردم با هر سلیقه، ایده و قومیتی خدمت و نسبت به همه آنها تواضع کنیم.

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به افتتاح طرح‌های ملی شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری در چهلمین پنجشنبه افتتاح طرح‌های کلان ملی گفت: امروز شاهد افتتاح طرح تولید ۲ نوع واکسن مهم در کشور بودیم که از نظر امنیت غذایی و اقتصادی برای کشور بسیار مهم است و صرفه‌جویی ارزی که با تولید این واکسن‌ها در داخل کشور ایجاد می‌شود بسیار ارزشمند خواهد بود و امیدواریم با توسعه کار بعد از تأمین نیاز داخل، به مرحله صادرات این واکسن‌ها برسیم.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به افتتاح کارخانه‌های نوآوری در استان‌های خراسان رضوی و فارس، گفت: پارک‌های فناوری و کارخانه‌های نوآوری فضای کشور را علمی می‌کند و باعث می‌شود که سلسله حرکت دانشگاهی در کشور قطع نشود. امروز با وجود این کارخانه‌های نوآوری تحصیل، پژوهش و تحقیقات ادامه می‌یابد و به اقتصاد پاک و پربار در کشور می‌رسیم که می‌تواند قدرت علمی را که پس از ایمان به عنوان قدرت فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است، تقویت کند.

رئیس جمهوری افزود: قدرت علمی در همه زمینه‌ها اعم از دفاع، اقتصاد و توانمندسازی کشور برای رفاه و آسایش مردم نقش اساسی دارد و حرف اول را می‌زند و امیدواریم تا پایان دولت شاهد افتتاح کارخانه‌های نوآوری بیشتری در استان‌های مختلف کشور باشیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: نکته مهم در افتتاح‌های امروز این است که نشان می‌دهد که قدرت اقتصادی دیگر در اختیار معادن، نفت، فولاد و... نیست. البته آنها جایگاه خود را دارند، اما امروز فکر و ایده و فناوری به جای معدن نشسته است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ایده و فکر در شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری تبدیل به رفاه مردم و خودکفایی کشور، اشتغال جوانان و درآمدزایی می‌شود، گفت: امروز بزرگترین شرکت‌های دنیا، نه شرکت‌های نفتی و معدنی، بلکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نو هستند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: مرحوم هاشمی برای آبادانی و سازندگی کشور زحمات زیادی کشید، در دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی کشور و همچنین در حوزه فرهنگی و توسعه فرهنگی کشور کارهای ارزنده‌ای کرد که باید همیشه قدردانش باشیم و عملکرد او الگوی ما باشد.

رئیس جمهوری همچنین با یادآوری ۱۹ دی ۵۶ و قیام مردم قم در این روز با گرامیداشت یاد شهدای این روز، گفت: ۱۹ دی یک حرکت بازگشت ناپذیر در مسیر پیروزی انقلاب بود که ثمره روشن آن را با فرار شاه در دی‌ماه ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه مشاهده کردیم.

دکتر روحانی همچنین به سالروز سقوط هواپیمای اکراینی اشاره و با آرزوی صبر برای کسانی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند، گفت: این حادثه بسیار تلخ، دردناک و باورناکردنی از اشتباه یک فرد و از بی‌تدبیری یک جمع از روی سهو و خطا نشأت گرفت که حادثه خونبار و دردناکی بود و جمعی از نخبگان کشور در میان جانباختگان این حادثه جان به جان آفرین تسلیم کردند.

وی افزود:  همه اینها روی سهو و خطا بود اما حادثه خونبار و دردناکی به وجود آورد و مخصوصاً در این هواپیما که یک عده نخبگان بودند و جان به جان‌آفرین تسلیم کردند. ان‌شاء‌الله دادگاه ما در یک بررسی دقیق و در دادگاهی پرشکوه این پرونده را بررسی می‌کند و نتیجه نهایی این دادگاه می‌تواند آرامش‌بخش واقعی خانواده‌ها و همچنین جبران‌کننده آن لطمه‌ای باشد که برای جایگاه هوانوردی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد و ان‌شاء‌الله این دادگاه همه آنها را جبران خواهد کرد.

کد خبر 578067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha