چند ساعت پس از آشوب ترامپیست‌ها علیه دموکراسی آمریکایی و جان باختن چهار نفر در حمله به ساختمان کنگره، جو بایدن با تایید کنگره آمریکا به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده معرفی شد.

مجلس سناي آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین، هر چند شورش هواداران افراطی دانلد ترامپ چند ساعت در کار مجلس سنا برای تایید نهایی نتایج انتخابات آمریکا وقفه انداخت اما در جلسه مشترک سناتورها و نمایندگان مجلس به ریاست مایک پنس (معاون رئیس جمهوری آمریکا) تقریبا تمام تلاش‌های سناتورهای جمهوریخواه برای خدشه وارد کردن به نتایج چند ایالت کلیدی از جمله پنسیلوانیا به نتیجه نرسید و سرانجام پنس پایان نشست را با تایید پیروزی بایدن اعلام کرد.

حدود دو ماه پیش با شمارش آرای سراسر آمریکا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ با ۳۰۶ رای الکترال به سود نامزد دموکرات در برابر ۲۳۲ الکترال کالج ترامپ اعلام شده بود اما رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده در این مدت بارها کوشید بر آتش تقلب در انتخابات و دزدیدن رای‌ها بدمد و نگذارد این شعله خاموش و خاکستر شود. با این حال، جلسه مشترک سناتورها و نمایندگان به ریاست معاون رئیس جمهوری بامداد پنجشنبه به وقت آمریکا بر پیروزی بایدن مهر تایید زد.

از آنجا که سه غول بزرگ شبکه‌های اجتماعی یعنی توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام حساب‌های کاربری رئیس جمهوری پرحاشیه آمریکا را تعلیق کرده‌اند، عملا کسی جز نزدیکان ترامپ نمی‌دانند واکنش او به اقدام معاونش و سناتورهای جمهوریخواه چیست. شاید موج استعفاها و کناره‌گیری‌ها در دولت آمریکا به مایک پنس هم برسد و او دو هفته زودتر کاخ سفید را ترک کند؛ اقدامی که می‌تواند بسیار معنادار باشد.

پیش‌تر رئیس دفتر ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا و معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده بودند و گفته می‌شود شاید خود رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ترامپ هم عطای ماندن در کابینه را به لقایش ببخشد.

کد خبر 578061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha