وزیر کار و امور اجتماعی بار دیگر به انتقاد از سیاست‌های انقباضی شبکه بانکی در کاهش اعطای تسهیلات با هدف کنترل نقدینگی پرداخت.

وی گفت: سیاست انقباضی پرداخت تسهیلات، مشکل تورم کشور را حل نمی‌کند و حتی این موضوع باعث ضربه زدن جدی به تولید و در نهایت افزایش تورم می‌شود و  راه‌حل این است که منابع بانکی با مدیریت کارآمد و بهینه مصرف شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، سید محمد جهرمی‌ در حاشیه همایش قرض‌الحسنه راهبرد اقتصاد سالم در تهران در جمع خبرنگاران علاوه بر انتقاد از بانک‌ها در کاستن از اعطای تسهیلات به طرح‌های تولیدی، به دفاع از برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت پرداخت و افزود: هم‌اکنون برای حفظ اشتغال موجود در واحدهای اقتصادی اولویت قائل هستیم و به همین منظور بخشی از منابع بنگاه‌های زودبازده برای سرمایه در گردش واحدها در نظر گرفته شده است.

جهرمی کل تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای بنگاه‌های زودبازده را تنها 10 درصد از کل منابع پرداخت شده شبکه بانکی ذکر کرد و در مورد بازرسی بنگاه‌های زودبازده نیز گفت: در این بازرسی از مجموع 8 هزار و 900 طرحی که بررسی شده حدود 435 طرح یعنی 5 درصد از کل طرح‌ها اجرا نشده که از لحاظ مبلغ این میزان کمتر از 3درصد منابع را به‌خود اختصاص داده‌اند.

جهرمی همچنین در سخنانی در این همایش خاطر نشان کرد: با وجود اینکه نیمی از منابع موجود بانک‌ها قرض‌الحسنه است اما فقط 3 درصد از پرداخت‌های بانک‌ها از این منابع است.
وی همین‌طور از اقساط بالای وام‌های بانکی سخن گفت و اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از افرادی که هم اکنون از تسهیلات مسکن استفاده کرده‌اند حدود 60 درصد دستمزد دریافتی خود را برای پرداخت وام مسکن پرداخت می‌کنند.

جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود، به‌طور تلویحی نرخ سود 12 درصدی تسهیلات بانک‌ها را بالا خواند و گفت: چه تعداد از تولیدکنندگان کشور بیش از 20 درصد سود می‌برند که باید به بانک‌ها 12 درصد سود پرداخت کنند؟

اتهامات اتحادیه اروپا علیه بانک ملی به اثبات نرسید

علی صدقی، مدیرعامل بانک ملی، در حاشیه همایش قرض الحسنه راهبرد اقتصاد سالم از مطرح شدن طرح شکایت بانک ملی در دادگاه‌های اتحایه اروپا طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت: ادعای اتحادیه اروپا توسط حسابرس مورد بررسی قرار گرفت و بر این اساس، حدود 150 هزار رکورد از عملیات بانکی ما بررسی و مشخص شد که حتی یک مورد از اتهامات به شعبه بانک ملی در لندن وارد نیست.

کد خبر 57802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز