شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اولین اجلاس اتحادیه مدیترانه از 23 تیر در پاریس آغاز می‌شود.

سران 44کشور به این اجلاس دعوت شده‌اند که لیبی تنها کشوری است که این دعوت را رد کرده است. به‌نظر می‌رسد دیدارهای حاشیه‌ای سران کشورها در این اجلاس از ابعاد خود این اجلاس برای رسانه‌ها خبرسازتر باشد.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری 43 ساله سوریه مهم‌ترین محور گمانه زنی‌های رسانه‌ها در این مورد است. بسیاری از رسانه‌ها حضور 3روزه اسد در پاریس را نشان از آغاز دور جدیدی از تحرکات دیپلماتیک سوریه دانسته‌اند.

روابط سوریه و فرانسه در دوران ریاست‌جمهوری ژاک‌شیراک، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه با کش و قوس‌های فراوانی همراه بود.

ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان و گمانه زنی غربی‌ها در مورد احتمال دخالت دمشق دراین ترور، با توجه به دوستی نزدیک شیراک و حریری، روابط سوریه و فرانسه را تا  قطع کامل پیش برد.

اما در دوران ریاست‌جمهوری سارکوزی به‌نظر می‌رسد یخ‌های این رابطه شکسته و کار به آنجا رسید که روز گذشته اسد رسما در کاخ الیزه مورد استقبال سارکوزی قرار گرفت.

البته مخالفت شیراک با بشار اسد هنوز ادامه دارد تا آنجا که وی اعلام کرده صرفا به خاطر حضور اسد، در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسد همچنین دیروز با میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان هم دیدار کرد تا اولین دیدار 2 رئیس‌جمهوری لبنان و سوریه از زمان پایان جنگ داخلی لبنان در سال 1990 باشد.

برخی رسانه‌های صهیونیستی هم از احتمال دیدار اسد و اولمرت درحاشیه این اجلاس خبر داده‌اند که با توجه به حمایت اخیر اسد از جریان مقاومت در منطقه، امکان این دیدار بعید به‌نظر می‌رسد؛ به‌خصوص آنکه مقامات دمشق هرگونه دیدار مستقیم با سران رژیم صهیونیستی را موکول به حل مسئله بلندی‌های جولان کرده‌اند.

فرانسه درحالی اقدام به از سرگیری روابط خود با سوریه آن هم در بالاترین سطوح کرده است که دولت دمشق همچنان در لیست سیاه آمریکا به‌دلیل آنچه واشنگتن حمایت از تروریسم می‌خواند، قرار دارد.

اسد همچنین قرار است امروز در رژه ارتش فرانسه در روز ملی این کشور شرکت کند. این تصمیم در حالی گرفته شده است که برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، ماه پیش ناخرسندی خود را از حضور اسد در مراسم ویژه روز ملی فرانسه ابراز کرده بود.

این امر می‌تواند به معنای اختلاف نظرهای جدی مقامات پاریس در مورد نحوه تعامل با دمشق تعبیر شود.

خبرگزاری فرانسه با  انتشار خبری از دیدار روز گذشته اسد و سارکوزی، از گفت‌وگوی انتقادی مقام فرانسوی با اسد با موضوع وضعیت حقوق‌بشر در سوریه و تشویق اسد به ادامه گفت‌وگوهای صلح با رژیم صهیونیستی خبر داد.

اسد هم در این دیدار از تمایل خود برای میانجیگری پاریس در گفت‌وگوهای دمشق- تل آویو سخن گفته است.

سوریه و رژیم صهیونیستی پس از 8سال قطع رابطه، اخیرا 3دور مذاکره غیرمستقیم با میانجیگری ترکیه انجام داده‌اند.

 

کد خبر 57794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز