شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

گروه شهری: شهر باستانی شوش در حالی برای ثبت در فهرست میراث جهانی آماده می‌شود که آخرین مطالعات باستان‌شناسی در آن نشان داد

عرصه این محوطه باستانی 7 هزار ساله، هزار و 200 هکتار و تا کنون دومین محوطه بزرگ شناسایی شده در کشور است.
تعیین عرصه و حریم شهر باستانی شوش رو به اتمام است و  هیات باستان‌شناسی با دفاع از عرصه هزار و 200 هکتاری این محوطه باستانی، شوش را به‌عنوان یکی از محوطه‌های باستانی بزرگ کشور و یکی از شهرهای باستانی مهم در جهان برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی می‌کند.

محمد تقی عطایی، سرپرست هیات تعیین عرصه شهر باستانی شوش با اعلام این مطلب به میراث خبر گفت: تعیین عرصه شهر باستانی شوش فروردین امسال و طی عملیات بررسی و گمانه‌زنی باستان‌شناسی انجام گرفت و نقشه‌های تهیه شده نشان داد عرصه شهر باستانی شوش هزار و 200 هکتار است.وی گفت: این موضوع در تهران و در حضور مقامات ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت و هیات تعیین عرصه شهر شوش از وسعت هزار و 200 هکتاری محوطه دفاع کرد.

در نهایت با رای اکثریت کسانی که در جلسه حضور داشتند، عرصه هزار و 200 هکتاری شهر شوش مورد تایید قرار گرفت.

شهر شوش که از جمله محوطه‌های باستانی مهم کشور است و قرار است پرونده ثبت جهانی آن نیز به‌زودی تهیه شود، با عرصه هزار و 200 هکتاری به مرکز میراث جهانی معرفی خواهد شد.

تاکنون و از میان محوطه‌های شناسایی شده، محوطه‌ای باستانی در نزدیکی ارگ بم با مساحتی بالغ بر هزار و 700 هکتار، عرصه‌ای بزرگ‌تر از شهر باستانی شوش دارد. بر این اساس شوش اکنون دومین محوطه کشور است که عرصه‌ای بزرگ و قابل توجه دارد.

عرصه شهر باستانی شوش در حالی تعیین شده که این محوطه تاریخی، پس از 8 سال تغییر مدیریت مدام، فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، پایگاه میراث فرهنگی آن با مدیریت محمدرضا چیت‌ساز و مشاوره عالی کامیار عبدی، یکی از باستان‌شناسان ایران و استادیار دانشگاه دات موث کالج ایالت نیو همت شایر آمریکا، دوباره راه‌اندازی شده است.

سیروس برفی، سرپرست داخلی پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر باستانی شوش، تلاش‌های زیادی برای حفاظت از این شهر باستانی انجام داده است.عطایی در ادامه گفت: پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر باستانی شوش، اعتبار قابل توجهی دارد و درصورت تخصیص این اعتبار، بسیاری از مشکلات این محوطه باستانی رفع می‌شود.

عرصه شهر باستانی شوش در حالی مشخص شده است که هنوز این محوطه باستانی تعیین حریم نشده و به‌زودی باید حرایم سه گانه آن‌که از عرصه شوش آغاز می‌شود، آماده شود.

عطایی درباره اهمیت شهر باستانی شوش گفت: بی‌تردید شوش یکی از محوطه‌های مهم باستانی کشور است که قریب به 7 هزار سال قدمت دارد. لایه‌های باستانی این محوطه اکنون در تپه‌هایی به ارتفاع 30 متر قابل دیدن هستند.

وی افزود: شوش در هزاره پنجم پیش از میلاد (7 هزار سال پیش) یکی از مراکز مهم اقتصادی بوده و در هزاره چهارم پیش از میلاد (6 هزار سال پیش) برای نخستین بار خط تصویری در ایران، در شوش اختراع می‌شود.

عطایی همچنین افزود: در هزاره سوم پیش از میلاد (5 هزار سال پیش) شوش به یکی از شهرهای بزرگ اقتصادی و سیاسی جنوب غرب ایران بدل می‌شود و بارها در مقابل حملات دولت‌های بزرگی چون بابل و شهرهای بزرگ بین‌النهرین که اکنون در 200 کیلومتری بغداد هستند، ایستاده است. این ایستادگی تا آنجایی بود که حتی برخی اوقات به آنها  نیز حمله می‌کرد.

کد خبر 57779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز