چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه سیاسی: دکتر حدادعادل در یک کنفرانس مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس مجلس با اشاره به رکود سیاسی دانشگاه‌ها گفت: سکوت سیاسی دانشگاه‌ها پدیده مطلوبی نیست و بنده به عنوان یک دانشگاهی معتقدم که دانشجویان باید از جریان امور کشور باخبر باشند و خود را برای اداره کشور در آینده آماده کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری غلامعلی حداد عادل که در کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت با تأکید بر این‌که دانشجویان می‌توانند با روحیه آرمانی خود از بسیاری از ارزشها حمایت نمایند گفت: باید علل رکود سیاسی را پیدا کرد. البته بنده تصور می‌کنم که یکی از دلایل ایجاد رکود سیاسی دانشگاه‌ها استفاده‌های ابزاری پیشین توسط احزاب و گروه‌ها از دانشجویان است.
وی با بیان این‌که دانشجویان از نوع برخورد احزاب و گروه‌های سیاسی در گذشته تلخ‌کام هستند و سابقه خوبی برای ورود به عالم سیاست ندارند افزود: متاسفانه هر زمان که احزاب مصلحت دیدند دانشجویان را به میان آوردند و هر زمان که مصلحتی در کار نبود آنها را کنار گذاشتند، لذا این مسئله موجب شد تا دانشجویان احساس استقلال نکنند.

عملکرد صداوسیما مناسب است
رئیس مجلس شورای اسلامی ‌در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی عملکرد صدا و سیما در قبال دولت و این‌که انتقادات باید به چه نحوی باشد که دولت ناکارآمد جلوه داده نشود، گفت: توجه صدا و سیما را به قوه مجریه توجه خوب و مناسب می‌دانم و اگر جای گله باشد مجلس باید گله کند که البته ما نیز گله نمی‌کنیم.غلامعلی حدادعادل در نشست مطبوعاتی دیروز افزود:  انعکاس اخبار دولت، سفرهای رئیس جمهوری0 و جلسات هیأت دولت از طریق صدا و سیما مناسب است.

استیضاح وزرا
رییس قوه‌ مقننه در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود دو طرح استیضاح در مجلس و در خصوص اظهارات محمدرضا باهنر در جلسه‌ فراکسیون اصولگرایان مبنی بر این‌که موافقان و حامیان استیضاح وزرا از جرگه‌ اصولگرایی خارج می‌شوند، چه‌قدر صحت دارد و هم‌چنین این‌که انتقادات مجلس به دولت در چه زمینه‌ای است طبق اشاره‌ مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نفرمودند که زیاد از دولت انتقاد نشود بلکه فرمودند دولت و قوای دیگر تضعیف نشوند. مقام معظم رهبری فرمودند نباید ناکارآمدی‌های دولت تبلیغ شود ولی انتقاد حق رسانه‌ها و حق مجلس است و کشور با انتقاد به سمت اصلاح و پیشرفت گام برمی‌دارد.

موضع هسته‌ای
وی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران و نتیجه‌ نشست 1 + 5 و صحبت‌هایی که برای تحریم ایران بیان می‌شود و این‌که موضع جمهوری اسلامی ایران چیست؟ و هم‌چنین در پاسخ به این‌که شما چندی پیش اعلام کردید که خبرهای خوش هسته‌ای ادامه خواهد داشت، افزود: ما مسلماً کار خود را در زمینه‌ استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ادامه می‌دهیم و غنی‌سازی را متوقف نکرده‌ایم. ولی این اخباری که در زمینه‌ بردن مجدد پرونده‌ ایران به شورای امنیت منتشر شد خلاف روند مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با سولانا بود. در این مذاکرات که چندین نوبت انجام شد طرفین بر مثبت بودن مذاکرات تأکید و عزم خود را بر ادامه‌ مذاکرات بیان کرده بودند و این نحوه‌ تهدید با ادامه‌ مذاکره سازگار نیست.
حدادعادل تصریح کرد: ما صریحاً اعلام می‌کنیم کسانی که می‌خواهند موضوع هسته‌ای را از طریق تهدید و تحریم حل کنند طرفی نخواهند زد.
 حدادعادل در ادامه مصاحبه‌ مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که با توجه به هشدارهای مقام معظم رهبری برای عدم ورود دولتمردان به صحنه‌ انتخابات چه مکانیزمی وجود دارد؟ گفت: با روحیه‌ اطاعتی که از سخنان مقام معظم رهبری در دولت وجود دارد قطعاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد، لذا احتیاجی به تضمین نیست.

شکنجه خوئینی را تأیید نمی‌کنم
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر مبنی بر این‌که آیا مجلس و رییس مجلس به عنوان نهاد نظارتی پیگیری‌های جدی را در خصوص در زندان به‌سر بردن علی‌اکبر موسوی خویینی که در حال شکنجه و آزار است کرده است یا خیر؟ گفت: بنده شکنجه و آزار جسمی را تأیید نمی‌کنم اما معتقدم که هر زندانی از نظر روحی ناراحت است؛ چرا که معنای زندان همین است.
رییس مجلس با بیان این‌که در خصوص آقای موسوی خویینی با وزیر اطلاعات و دیگر مسئولان در تماس بوده‌ام، خاطرنشان کرد: بنده از آنها خواسته‌ام تا رفتار قانونی نسبت به ایشان داشته باشند.

عمل دولت به وعده‌ها
وی در ادامه در خصوص سفرهای استانی دولت گفت: وقتی هیأت دولت دسته‌جمعی به استانی سفر می‌کنند برای آنها امکان آشنایی و آگاهی بیشتر و تصمیمات دقیق‌تر به‌وجود خواهد آمد، لذا از این منظر از هیأت دولت سپاسگزاریم.
رییس مجلس تصریح کرد: البته ممکن است شوق خدمت‌گذاری سبب شود تا در دادن وعده‌ها به مردم افراط صورت گیرد، اما انتظار می‌رود که دلسوزان در این خصوص به دولت تذکر دهند.
حدادعادل به گفته‌های مقام معظم رهبری در دیدارشان با هیأت دولت به مناسبت هفته‌ دولت اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند نباید کاری کنیم که وعده‌ای که عملی نمی‌شود داده شود تا اعتماد مردم سلب نگردد.
به اعتقاد حدادعادل، نباید مطالبات مردم را دامن زد و وعده‌هایی داد که عملی نباشد؛ البته در انجام نشدن برخی وعده‌ها هم نباید عجله‌ای صورت گیرد، چرا که کارهای اجرایی وقت می‌خواهد و در داوری وعده‌های انجام نشده باید زمان و شرایط را در نظر گرفت.

کد خبر 5777

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز