مجموع نظرات: ۳
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

محققان دانشگاه اراک ترکیبی موثر برای تخریب سلول‌های سرطانی ارائه کردند.

سرطان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تیم تحقیقاتی گروه شیمی این دانشگاه، موفق به طراحی و سنتز دارویی جدید با خواص ضد سرطانی شد. این تیم تحقیقاتی متشکل از دکتر محمد علی بداغی فرد عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک و دکتر مهدیا حمیدی نسب محقق گروه شیمی و با مشاوره و راهنمایی دکتر اکبر مبینی خالدی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه اراک و دکتر خوبی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران است. این کار تحقیقاتی در قالب رساله دکتری خانم حمیدی نسب انجام شده است.

موضوع اصلی این طرح پژوهشی، دستیابی به ساختارهای فعال و موثر در درمان بیماری‌ها بود که منجر به طراحی ترکیباتی شد که بتواند در بافت‌های زنده برهم‌کنش مناسبی برای مهار عوامل بیماری‌زا ایجاد کند. یکی از داروهایی که هم اکنون در تخریب سلول‌های سرطانی به کار می‌رود داروی دوکسوروبیسین نام دارد.

در این طرح پژوهشی ۲۰ ترکیب جدید از مشتقات مونو پیرازولوفتالازین و ترکیبات جدید بیس-پیرازولوفتالازین طراحی و سنتز شده‌اند. بررسی فارماکولوژیکی خواص این ترکیبات با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه تهران نشان داد که برخی از ترکیبات ساخته شده فعالیت بسیار مناسبی در مورد سلول‌های سرطانی انسانی از خود بروز دادند که در نهایت سه مشتق آن عملکردی بهتر از داروی دوکسوروبیسین داشته‌اند که میزان این بهبود دو تا چهار برابر داروی نام برده بوده است.

ترکیب جدید ارائه شده نسبت به نمونه‌های مشابه قبل سمیت کمتری برای سلول‌های زنده دارند. این ترکیب همچنین نسبت به نمونه مرجع خود تخریب بهتر و فعالیت موثرتری نشان داده است. با توجه به نتایج حاصله، این طرح پژوهشی می‌تواند کاندید مناسبی برای پژوهش‌های گسترده‌تر بالینی و مطالعات پزشکی بوده و پس از انجام روندهای آزمایش به تولید انبوه برسد.

کد خبر 577698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha