مدیر محیط ‌زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گفت: مجوز استفاده از مازوت در نیروگاه‌های مشهد روزانه صادر می‌شود.

مازوت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در مدت سه روز گذشته، خبر استفاده مجدد از مازوت در نیروگاه‌های تهران و تأثیر آن در افزایش میزان آلایندگی هوای این شهر با جنجال زیادی همراه بوده و داریوش گل‌علیزاده؛ معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در پاسخ به اخبار منتشر شده اعلام کرد که «نیروگاه‌های اطراف تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند و این نیروگاه‌ها در سال جاری از سوخت مایع استفاده می‌کنند»

از سوی دیگر محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران نیز با تکمیل این اظهارات اعلام کرد که نیروگاه‌های استان تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند و دادستانی پیش‌تر مخزن سوخت مازوت دو نیروگاه در این استان را تعطیل کرد. این در حالی است که خبر می‌رسد مجوز استفاده از سوخت مازوت (هر چند محدود) برای نیروگاه توس مشهد صادر شده است، آن هم در شرایطی که مشهد با احتساب امروز (سه‌شنبه) وارد هفتمین روز آلوده خود شده است.  

طبق آمار رسمی مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد، منبع اصلی آلودگی هوای مشهد بخش حمل‌ونقل و منابع متحرک است که ۶۴ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کند و ۳۶ درصد آلودگی نیز توسط منابع ثابت به وجود می‌آید؛ ضمن این‌که ۴ نیروگاه‌و در رأس آنها نیروگاه توس سهم عمده‌ای در میزان آلایندگی دارند.  

استفاده از مازوت با تأیید کمیته اضطرار

حسین فکور مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی گفت: در شرایطی که با کمبود گاز در استان مواجه هستیم مجوز روزانه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس با تأیید کارگروه اضطرار سوخت نیروگاهی استان صادر می‌شود. در شرایط اضطرار که کمبود گاز داریم مرکز دیسپاچینگ وزارت نفت از کارگروه اضطرار استان درخواست می‌کند برای مدت محدودی نیروگاه توس از سوخت مازوت استفاده کند. صدور این‌نوع مجوزها به‌صورت سالانه نیست و فقط روزانه است، براساس اعلام نیاز، بین ۲ تا ۱۰ روز به نیروگاه اجازه استفاده از سوخت مازوت داده می‌شود.

وی افزود: برای امسال هم در مواردی به‌صورت روزانه برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس مشهد مجوز صادر شده است، از آنجاکه ما در انتهای خط گاز کشور قرار داریم و گاز خانگیران سرخس برای مصرف گاز خانگی و نیروگاهی و صنعتی استان ما کافی نیست، حجم گازی که به ما منتقل می‌شود محدود است. این کمبود ما را مجبور می‌کند مجوز استفاده از مازوت برای نیروگاه توس را روزانه صادر کنیم. ما در کمیته اضطرار استانداری با توجه به شرایط در روزهایی که برای تأمین سوخت گاز مشکل داشته باشیم تصمیم‌گیری می‌کنیم. با پیگیری‌های استان از سال گذشته کارگروه اضطرار به خود استان منتقل شد.

کد خبر 577652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha