دکتر مسعود مردانی درباره ویژگی‌های بیماری کرونای انگلیسی گفت: شدت علائم بالینی بیماری و سرعت انتقال آن بیشتر است. تعداد بیشتری از افراد حساس به آن گرفتار می‌شوند و تشخیص آن از نوع کرونای معمولی مشکل‌تر است.

coronavirus

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ دکتر مسعود مردانی در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت درباره ظهور ویروس انگلیسی کرونا گفت: از اواخر شهریور ماه نوعی ویروس در انگلستان شناسایی شد که با کرونای معمولی متفاوت بود. پس از انجام آزمایشات تکمیلی به ویژه آزمایشات ژنتیک کشور انگلستان به طور رسمی وجود آن را در این کشور اعلام کرد و پس از آن این ویروس کشورهای هلند، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای منطقه را فراگرفت. گستره انتقال آن به کشور استرالیا، همسایگان شرقی ایران و حتی ترکیه رسیده است.

این متخصص بیماری های عفونی درباره مشخصات وجودی این ویروس گفت: این ویروس همان ویروس کرونا است با این تفاوت که شدت علائم بالینی بیماری و سرعت انتقال آن بیشتر است. تعداد بیشتری از افراد حساس به آن گرفتار می شوند و تشخیص آن از نوع کرونای معمولی مشکلتر است به طوریکه تشخیص آن هفته ها تا ماه ها طول کشیده و حتی تایید تشخیص آن هزینه بر بوده و فقط در آزمایشگاه های تخصصی امکانپذیر است که خوشبختان چند آزمایشگاه تشخیص ژنتیکی در ایران قادر به این کار هستند.

مردانی گفت: بر اساس گزارش های وزارت بهداشت تا به حال نمونه ثابت شده از ویروس جهش یافته کرونا در ایران دیده نشده است. این مورد نباید باعث غرور ما باشد چون کشورهای شرقی کشور ما، ترکیه و بسیاری از کشورهای اروپایی درگیر این بیماری شده اند و مراودات زیادی با کشور ما دارند ورود این ویروس به کشور ما بسیار محتمل و جدی است . تا به امروز چندین مورد مشکوک دیده شده اما پس از آزمایشات فیبروژنتیک وجود این ویروس تایید نشده است.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در ادامه گفت: مسافران به ویژه کشورهای اروپایی امکان انتقال این بیماری به هموطنان را دارند. هموطنانی که مسافر خارجی دارند باید از دست دادن، روبوسی و در آغوش کشیدن این افراد جدا خودداری کنند و با پیشنهاد به این افراد از آنها بخواهند دوهفته در قرنطینه خانگی بمانند و با افراد دیگر در تماس نباشند. اگر علائمی مثل آبریزش بینی، بدن درد، عطسه و سرفه داشتند حتما آزمایش پی سی آر بدهند. اگرچه مسئولان بهداشتی فرودگاه های امام خمینی(ره)، مهرآباد و مراکز بزرگ استان ها تمامی موارد مشکوک را رصد می کنند.

مردانی در ادامه گفت: این ویروس ۷۰ درصد بیشتر از کرونای معمولی امکان ابتلا دارد. به عنوان مثال اگر مهمانی آلوده به ویروس از لندن داشته باشیم . حتی اگر تمامی پروتکل ها را هم به همراه فاصله گذاری رعایت کنیم این فرد می تواند با کوچکترین حرکتی باعث بیماری افراد خانواده شود. به عنوان مثال اگر این فرد بیمار باشد و به یخچال دست بزند می تواند افراد دیگر را هم مبتلا کند. پس باید از مسافرت به جد خودداری کنیم به ویژه اینکه این سفر از خارج از کشور باشد.

کد خبر 577617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha