انجیرستان‌های دیم بخش سفیدار شهرستان خفر در معرض بیماری ترشیدگی انجیر که با مگس سرکه منتشر می‌شود قرار دارد و از آنجا که شغل ۹۰ درصد اهالی این بخش انجیرکاری است، خطری جدی منبع درآمد آنها را تهدید می‌کند.

انجير

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، انجیر خشک چهارمین خشکبار صادراتی کشور است و استان فارس با دارا بودن سطح زیرکشت ۵۰ هزار هکتار انجیر و تولید ۴۰ هزار تن انجیر رتبه نخست کشور را در سطح زیرکشت و تولید به خود اختصاص داده است. انجیر در ۲۰ شهرستان استان فارس کشت می‌شود و استهبان، داراب، خفر، کازرون، فیروزآباد، کوار و نی‌ریز عمده تولیدکنندگان انجیر در این استان هستند.

منطقه سفیدار خفر که شامل چندین روستا از جمله روستای کرفت، آبسرد، شاغون و غیره یکی از مناطقی است که انجیر دیم و آبی در آن کشت می‌شود و سطح زیرکشت انجیر آنها حدود ۷ هزار هکتار است و سالانه ۲۵۰۰ تن انجیر از آنها برداشت می‌شود. سیدعلی حسینی، دهیار روستای آبسرد خفر با بیان اینکه روستای آبسرد حدود ۴۲۰ خانوار و ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد، گفت: شغل بیش از ۹۰ درصد اهالی این روستا و روستای کرفت انجیرکاری است.  

وی با بیان اینکه انجیر منطقه سفیدار خفر به دلیل نبود سردخانه، شرکت‌های بسته‌بندی و فرآوری ناشناخته مانده است و انجیرکاران این منطقه محصول خود را برای فروش داخلی و صادرات به دیگر شهرستان‌ها استان فارس ارسال می‌کنند، افزود: جهاد کشاورزی به این منطقه توجه نمی‌کند و تاکنون کار خاصی انجام نداده است.

یکی از انجیرکاران روستای آبسرد با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین مشکلات ما فروش و بازاریابی محصولاتمان است و به همین دلیل مجبور هستیم که محصول خود را با واسطه به فروش برسانیم، اظهارکرد: واسطه‌ها پول محصول را گاهی با ۴ ماه تاخیر به ما پرداخت می‌کنند.

یکی دیگر از انجیرکاران این روستا گفت: در کنارمشکل فروش و بازاریابی محصول انجیر چند سالی است که به دلیل آفت مگس سرکه، مگس آفریقایی و مگس مدیترانه‌ای بخش زیادی از محصول ما دچار بیماری ترشیدگی انجیر می‌شود. برای جلوگیری از گسترش این آفت جهاد کشاورزی باید به کمک ما باغداران بیاید که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

زینب بلبلی، کارشناس انجیر در کارگاه آموزشی آشنایی با آفت‌ها و بیماری‌های انجیر و نحوه مبارزه با آنان که توسط انجمن ملی انجیر ایران در روستای آبسرد برگزار شد، با بیان این که استان فارس مهم‌ترین قطب تولیدکننده انجیر در کشور است و ۹۰ درصد انجیر خشک کشور در این استان تولید می‌شود، گفت: نخستین و مهم‌ترین عامل محدود کننده انجیر تنش خشکی است که در چند سال اخیر استان فارس با آن روبه‌رو بوده است.

وی با بیان اینکه بیماری‌ها و آفت‌هایی مانند کنه تارتن انجیر، بیماری شانکر انجیر(کُنه خشکو)، مورائیک انجیر، ترشیدگی انجیر و شپشک ستاره‌ای از دیگر عوامل تهدیدکننده انجیر هستند، افزود: انجیرستان‌های روستاهای بخش سفیدار خفر بیشتر با بیماری‌ ترشیدگی انجیر روبه‌رو هستند.

بلبلی اضافه کرد: عامل این بیماری قارچی است و توسط مگس سرکه، مگس مدیترانه‌ای و مگس آفریقایی به داخل میوه انجیر حمل می‌شود بنابراین برای کنترل این بیماری باید این مگس را از بین برد،  باغداران برای از بین بردن این مگس باید از روش طعمه‌گذاری با استفاده از میوه‌های گندیده استفاده یا از طعمه‌های آماده که یک شرکت دانش‌بنیان تولید کرده استفاده کنند.

کد خبر 577476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha