بر اساس آمارهای بانک مرکزی مدتی است سهم خانه‌های کهنسال از واحدهای فروش‌رفته افزایش داشته و این تمایل به خریدن خانه‌های قدیمی می‌تواند به دلیل کاهش واحدهای نوساز و قیمت پایین این املاک نسبت به میانگین منطقه باشد.

مسكن هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، پیش از این قیمت واحدهای نوساز در هر منطقه معیاری برای قیمت گذاری سایر املاک آن منطقه بود و بر اساس عمری که از بنا گذشته و سایر امکانات، موقعیت محلی و... قیمت هر ملک مشخص می شد. اما با کاهش شدید واحدهای نوساز این نوع ارزش گذاری برای املاک نیز کم تر مورد توجه قرار دارد. فاصله قیمتی بین املاک ۳ تا ۱۰ سال کاهش داشته است و قیمت آپارتمان های تا ۱۵ سال در هر منطقه به هم نزدیک شده است.

اگر آپارتمان نوسازی هم در منطقه ای یافت شود، معمولا پیشنهاد فروشنده با نرخ میانگین منطقه تفاوت بالایی دارد. بررسی فایل های فروش یکی از سایت های اینترنتی فروش و اجاره مسکن ، نشان می دهد که تنها ۳ مورد ملک نوساز برای فروش گذاشته شده است که دو مورد آن مالکان بیش از نرخ میانگین منطقه پیشنهاد قیمتی داشته اند.

ملکی ۱۶۴ متری در محله امیرآباد ۹ میلیارد و ۵۱۲ میلیون برای فروش گذاشته شده (متری ۵۸ میلیون )،که قیمت پیشنهادی براساس سایر فایل های فروش ،چندان با قیمت واقعی محله بیگانه نیست.

اما در بزرگراه رسالت خیابان شهید کرد ملکی نوساز با متراژ ۸۱ متر مربع  ۳ میلیارد و ۶۴۵ میلیون (متری ۴۵ میلیون) برای فروش گذاشته شده است و یا آپارتمانی نوساز در محله آیت الله کاشانی با متراژ ۱۳۳ متر مربع  ۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون (متری ۵۱ میلیون) قیمت گذاری شده که نرخ های های پیشنهادی فاصله زیادی با قیمت واقعی منطقه دارد.

  • فروشندگان مسکن یا صبور باشند یا عقب نشینی کنند

 این درحالی است که آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد قیمت مسکن در حال کاهش است و با ریزش بالای معاملات مسکن رو به رو بوده ایم و فروشندگان مسکن در این بازار بی مشتری یا باید صبور باشند و یا از قیمت های خود عقب نشینی کنند.

براساس آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی، در آذرماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد اما نسبت به سال قبل ۹۸.۹۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده ۵۷ میلیون و صد هزار تومان بوده که متعلق به منطقه یک و کم قیمت ترین متعلق به منطقه ۱۸ بوده که قیمت میانگین آن متری ۱۰ میلیون ۸۱۰ هزار تومان  است.

همچنین توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که از مجموعه ۲۵۵۵ واحد مسکونی معامله شده واحدهای  تا ۵ سال با سهم ۳۹.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال قبل ۳.۴ واحد درصد کاهش یافته است و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا یعنی در گروه‌های ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۲۰ سال افزوده شده است.

همچنین منطق ۵ و ۷ با ۱۲ درصد سهم بیشتری از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و مناطق ۴ و ۱۰ با سهم مشابه ۷.۹ درصد به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند.

بیشترین سهم از معاملات انجام شده بر اساس زیربنا متعلق به واحدهای با زیر بنای ۵۰ تا ۶۰ متر با سهم‌۱۵.۶ درصد اختصاص داشته است. زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر با سهم ۱۴.۱ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع  با سهم ۱۱.۳ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. 

کد خبر 577446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha