مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: طرح ساماندهی محوطه اطراف ارگ تاریخی بم به زودی اجرایی می‌شود.

ارگ بم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد عزیزی در حاشیه بازدید از ارگ تاریخی شهرستان بم افزود: این طرح نیازمند اخذ مجوزهای لازم از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استانداری کرمان که رایزنی‌های آن در حال انجام است.

وی از تخصیص اعتبار ۲۴ میلیارد ریالی برای نورپردازی ارگ بم از محل اعتبارات استانی و ملی خبر داد و اظهار کرد: این اعتبار توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استانداری کرمان تامین می‌شود.

عزیزی فعالیت‌های مدیریتی، مرمتی و حفاظتی پایگاه جهانی ارگ تاریخی بم و منظر فرهنگی آن را قابل تقدیر دانست و گفت: طی یک سال اخیر فعالیت‌های خوبی در این بنای تاریخی انجام شده است.

وی به عملیات مرمت و بازسازی اصطبل، برج دیده بانی، دروازه دوم، یخدان و همچنین خانه سیستانی به عنوان محل جدید پایگاه پژوهشی این اثر تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: طرح پایش تصویری و حفاظت الکترونیک این بنای ارزشمند نیز به اتمام رسیده و امنیت و حفاظت از آن به طور کامل انجام می‌شود.

 مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت مدیریتی استانی کرمان و همکاری آنها در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری امیدواریم برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری و مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی این استان بیش از گذشته با اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان همکاری داشته باشند.

قسمت عمده ارگ تاریخی بم در زلزله سال ۸۲ تخریب شد و اکنون با تلاش های انجام شده ۸۰ درصد از این بنای تاریخی مرمت و بازسازی شده است.

حدود ۸۰ درصد از ارگ تاریخی بم در زلزله پنجم دی ماه سال ۸۲ تخریب شد و ۶ ماه بعد از این اتفاق، ارگ بم در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفت که  با فعالیت‌های مرمتی و اجرای طرح‌های پژوهشی انجام شده توسط کارشناسان ایرانی و خارجی در ارگ تاریخی بم این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ از فهرست میراث در خطر خارج شد.

ارگ بم با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ سال و به مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار متر مربع، در نزدیکی شهر بم و در جنوب شرقی ایران و در حاشیه کویر لوت واقع شده است، ارگ بم و منظر فرهنگی آن در ۱۷ تیر سال ۸۲ و چند ماه قبل از وقوع زلزله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، زلزله صبحگاه پنجم دیماه ۸۲ به این بنا خسارت کلی وارد کرد.

کد خبر 577180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha