نشست تخصصی بررسی سناریوهای محتمل بوی نامطبوع شهر تهران با حضور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، نمایندگان شرکت آب و فاضلاب تهران، دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و نمایندگان معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و شرکت خاکریز آب برگزار شد.

پرونده بوی بد در تهران بدون اعلام نتیجه مختومه شد

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرای بوی بد تهران از دیماه سال گذشته آغاز شد. زمانی که بوی تند و بدی در مناطق مختلف تهران استشمام شد. از همان روزها گمانه‌زنی‌های در رابطه با منشأ بوی نامطبوع شروع شد، اما درنهایت مشخص نشد که منشاء بو از کجاست و بعد از چند روز پرونده بوی بد تهران مختومه اعلام شد. اما ماه گذشته دوباره بوی بد چندین بار در برخی از مناطق استشمام شد و باز هم گمانه زنی‌ها در رابطه با بوی نامطبوع ادامه پیدا کرد اما منشأ بو مشخص نشد و مسئولان از حل این معما عاجز ماندند.

حالا اما شهرداری تهران در گزارشی به جزئیات یافته‌های خود درباره بوی نامطبوع پایتخت پرداخته است. از نگاه کارشناسان شهرداری، منشأ بوی بد مربوط به متصاعد شدن گازهای گوگردی است که احتمال می‌رود منشأ اصلی آن در منطقه شادآباد قرار داشته باشد. این گزارش جزئیات زیادی دارد که نشان می‌دهد هنوز به طور دقیق نمی‌توان درباره منشأ بوی نامطبوع گوگرد در تهران به طور قطعی اظهارنظر کرد.

حالا نشست‌ها و جلسه‌های شهرداری و ... برای یافتن بوی نامطبوع ادامه دارد. بدون دتیابی به نتیجه‌ای روشن. امروز نیز نشست تخصصی بررسی سناریوهای محتمل بوی نامطبوع شهر تهران با حضور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، نمایندگان شرکت آب و فاضلاب تهران، دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و نمایندگان معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و شرکت خاکریز آب برگزار شد.

مهر در این زمینه نوشت: شینا انصاری مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در این نشست گفت: ارتباط بین نقاط انفصال فاضلاب شهری با بوی نامطبوع تهران به‌عنوان یکی از سناریوها همواره مطرح است.

انصاری با اشاره به پارامترهای تشدیدکننده انتشار بوی نامطبوع شهر تهران مانند رطوبت هوا، وارونگی دما و آلودگی هوا به ویژه در فصل پاییز و زمستان، گفت: بحث بو پیچیدگی‌های زیادی دارد و به‌سادگی قابل اندازه‌گیری نیست. در دنیا هم آلودگی بو یک موضوع نسبتاً جدید است.

او گفت: سال گذشته دستگاه‌هایی توسط سازمان مدیریت بحران خریداری شد و در چند منطقه منتخب از جمله منطقه ۷، میزان بو اندازه‌گیری شد که نشان داد میزان گوگرد در زمان انتشار بوی نامطبوع بالا بوده اما همچنان منبع و کانون این آلودگی مبهم مانده است.

انصاری افزود: با اینکه دستگاه‌های پایش کیفیت هوا نیز نشان‌دهنده بالا بودن میزان دی‌اکسیدگوگرد در زمان استشمام بوی نامطبوع است، اما برخی از اساتید دانشگاه که در این پروژه همکاری دارند، هنوز به قطعیت ارتباط بین میزان ترکیبات گوگردی با بوی نامطبوع تهران نرسیده‌اند.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه درحال‌حاضر اندازه‌گیری میزان بو و شناسایی منابع آن در سطح دنیا به صورت آزمایشگاهی و از طریق پمپ‌های نمونه‌برداری انجام می‌شود، گفت: این روش زمان‌بر و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری است که در این راستا اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار اقدام به ایجاد کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاهی و متخصصان این حوزه کرده تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه قطعی و مشخص رسید.

انصاری اظهار کرد: ارتباط بین نقاط انفصال فاضلاب شهری با بوی نامطبوع تهران به عنوان یکی از سناریوها همواره مطرح است. بنابراین این مساله  نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر با همکاری سازمان های متولی است.

وی تاکید کرد: در سطح شهر برخی کانون های مولّد بو وجود دارد که در زمان اینورژن یا وارونگی دما، شدت بوی آنها بیشتر شده و بیشتر استشمام می‌شود. این کانون ها نیز باید شناسایی شوند و با هم‌اندیشی سایر سازمان ها راهکارهای موضعی برای آنها ارائه شود.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران علاوه بر در اختیار داشتن سامانه ۱۳۷، اقدام به تشکیل کارگروه های تخصصی کارشناسی در سطح مناطق ۲۲گانه و تهیه کاربرگ آنالیز شناسایی بوی نامطبوع برای استفاده از آن به منظور بررسی کانون اصلی بوی نامطبوع شهر تهران کرده است.

در این نشست ضمن ارائه گزارش های حاصل از بررسی های کارشناسی و تخصصی توسط هر یک از سازمان های حاضر، مقرر شد که جلسات کارگروه به صورت مداوم تا حل این موضوع با حضور بخش‌های ذیربط برگزار شود.

کد خبر 576812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha