مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی گفت: موزه تاریخی و شاخص عصر آهن تبریز ساماندهی و تجهیز می‌شود.

موزه عصر آهن تبریز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از احمد حمزه‌زاده افزود: این محوطه باستانی که در زیر چندین متر رسوب‌ و لایه‌ زمین ‌شناسی قرار گرفته است، گورستانی متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است که در کاوش‌های انجام‌شده در آن گورهایی متعلق به عصر آهن حاوی اسکلت‌های انسانی و ظروف سفالی، اشیای تزیینی و فلزی و استخوانی به دست آمده است.

وی اظهار کرد: برای ساماندهی فضای این موزه اقداماتی نظیر صفحه‌گذاری، اجرای سازه فلزی و پوشش سقف با ورق و ضدزنگ در محوطه آن انجام شده است. حمزه‌زاده از موزه عصر آهن به عنوان یکی از متفاوت‌ترین موزه‌های ایران و تبریز یاد کرد که دارای ۳۸ گور باستانی است و در این گورها اجساد به ‌صورت جنینی دفن شده‌اند.

موزه عصر آهن تبریز در ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۸۶ افتتاح شد. سایت موزه عصر آهن تبریز محوطه‌ای باستانی است که در شمال مسجد تاریخی کبود تبریز واقع شده‌ و شامل گورستان و آثار سفالی مربوط به عصر آهن است. بر اساس نظر کارشناسان و باستان‌شناسان بیشتر اجساد یافت‌شده در سایت موزه عصر آهن تبریز در سنین پایین مرده‌اند.

کودکان با اسباب‌بازی‌هایشان، زن‌ها با جواهرات و مردها با ابزارهای جنگی‌شان در این گورها دفن شده‌اند و در کنار بعضی اجساد ظروف سفالی و آثار غذا یافت شده که اعتقاد آنان بر آیین مهرپرستی را تأیید می‌کند. سنگ‌چینی دور اجساد نمادی از دیواره رحم است و اجساد به حالت جنینی یا چمباتمه‌ای دفن شده‌اند که جهت بدن و صورتشان متفاوت است.

کد خبر 576701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha