راه‌اندازی آزمایشگاه پخت نان در کارخانه‌های آردسازی استان کردستان به منظور ارتقای کیفیت پخت نان امری ضروری است و با پیگیری‌های انجام‌شده کارخانه‌های استان به این آزمایشگاه مجهز خواهند شد.

نان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در جلسه کارگروه اصلاح نظام یارانه‌ای آرد و نان استان گفت: آردهایی که از استان‌های همجوار وارد استان می‌شود از کیفیت لازم برخوردار نیست بنابراین باید نظارت بیشتری بر این مهم شود.

خالد جعفری بر بازنگری و اهمیت ویژه به شیوه کنترل و نظارت بر تولید آرد و پخت نان تاکید کرد و افزود: تعداد محدودی از کارخانه‌های آردسازی در کشور دارای آزمایشگاه هستند و برای ارتقای کیفیت نان وجود آزمایشگاه در کارخانه‌ها ضروری است و می‌طلبد کارخانه‌های استان هم مجهز به آزمایشگاه شوند.

  وی اظهار کرد: برای بهسازی و تعمیرات، تامین تجهیزات و ماشین آلات، و سرمایه در گردش نانوایی‌های استان سهمیه ‌تسهیلات بانکی ۱۵ درصد اختصاص یافته است و به ازای هر نانوایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات از سوی بانک عامل در استان پرداخت می‌شود.

جعفری بیان کرد: از طریق سامانه توزیع آرد برای جلوگیری از تخلف‌ها باید هر ماه در سه نوبت آرد مورد نیاز تحویل خبازی‌های استان داده شود که با این اقدام هم از تخلف و هم از دپوی نامناسب آرد در نانوایی‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز با اشاره به اینکه تعیین تکلیف خرید آرد یارانه‌ای نوع دو از دستور کارهای این جلسه است، اظهار کرد: دو نوع آرد یارانه‌ای بین خبازی‌های استان توزیع می‌شود که نوع یک، هر کیلوگرم به قیمت ۶۶۵ تومان تحویل کارخانه‌های آرد می‌شود و آنها هم به نرخ ۸۲۰ تومان تحویل خبازان می‌دهند.  

محمد دره وزمی افزود: گندم مربوط به آرد یارانه‌ای نوع ۲ هم به قیمت هر کیلوگرم ۹۰۰ تومان به کارخانه آردسازی و یک هزارو ۲۰۰ تومان به خبازی‌ها تحویل داده می‌شود.

وی تعداد کارخانه‌های آرد استان را ۱۱ کارخانه اعلام کرد و گفت: این کارخانه‌ها با ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند بنابراین بهتر است به‌جای تهیه آرد از دیگر استان‌های کشور ظرفیت کارخانه‌های آردسازی داخل استان را افزایش دهیم.  

دره وزمی یادآور شد: امسال در مقطعی بدون اینکه سهمیه آرد و نرخ آن و تعداد خبازی‌ها تغییر کند با اخباری در خصوص کمبود نان و آرد مواجه شدیم که بخشی از این اتفاق مربوط  به عرضه خارج از شبکه آرد بود که در این راستا مواردی شناسایی و با آنها برخورد صورت گرفت و پرونده آنها هم به تعزیرات حکومتی ارسال شد.  

کد خبر 576626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha