عباسعلی کدخدایی به ‌تازگی از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها دفاع کرده و میانه سخنان خود دفاع از استدلال کرده بود که «منطقا در نظام سیاسی تمام دنیا به کسی که کلاهبردار یا قاتل است، اجازه نمی‌دهند که در مجلس حاضر شود.»

مطهری کدخدایی صادقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، سخنگوی شورای نگهبان که در جریان یک گفت‌وگوی مطبوعاتی با ایلنا این جمله را به زبان آورده، در واکنش به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه «یعنی می‌گویید (اگر نظارت شورای نگهبان در کار نباشد)، مردم یک قاتل را انتخاب می‌کنند، گفته: «بله ممکن است!» همین دو جمله اما کافی بود تا طی دو روز گذشته بسیاری از کنشگران و تحلیلگران سیاسی ازجمله بعضی نمایندگان دوره دهم مجلس که در جریان انتخابات مجلس یازدهم، رد صلاحیت شدند، وارد میدان واکنش به این گفته‌های سخنگوی شورای نگهبان شوند. البته این تنها بخش جنجالی اظهارات کدخدایی نبود. سخنگوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت چهره‌هایی چون علی مطهری، نایب‌رییس مجلس دهم نیز به نکاتی البته تکراری اشاره کرد که واکنش مطهری را برانگیخت و درنتیجه او با تاکید بر اینکه پیش‌تر به این سخنان سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داده، بار دیگر ناگزیر به پاسخگویی شد.

یک واکنش حقوقی

در این میان اما نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری دیروز با طرح یک استدلال حقوقی به سخنان کدخدایی پاسخ داده است. او در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی داتیکان، موسسه‌ای که با هدف «توسعه خدمات حقوقی» تاسیس شده، گفته است: «مردم شعور جمعی دارند و هیچ زمان به یک قاتل و آدم‌کش برای رییس‌جمهور شدن رای نخواهند داد. اما اگر یک قاتل را از فیلتر رد کردید و گفتید که بیایید و رای دهید، مردم ممکن است به او رای دهند. اگر مردم خود حق انتخاب آزاد داشته باشند، به قطع و یقین هیچگاه به یک قاتل رای نخواهند داد. ما تنها کشور دنیا نیستیم که انتخابات برگزار می‌کنیم؛ منتها تنها کشور دنیا هستیم که بدون داشتن احزاب و برنامه حزبی یک نهاد ۱۲نفره، از بین هزاران نفری که نام‌نویسی می‌کنند، همیشه یک عدد تک‌رقمی را انتخاب می‌کند و به مردم می‌گوید، از بین اینها یک نفر را انتخاب کنید.»

این حقوقدان در ادامه انتخابات در جمهوری اسلامی را انتخاباتی «دو مرحله‌ای» توصیف و تاکید کرده که ۹۰ درصد از روند این انتخابات دومرحله‌ای در مرحله اول و ازسوی شورای نگهبان انجام می‌شود و فقط ۱۰ درصد برعهده مردم است! احمدی گفته است: «ما مسلمان هستیم و یک حدیث معتبر در این باره از حضرت رسول داریم که می‌فرمایند: «لا تجْتمِعُ أُمتِی علی خطإ» یعنی «امت من بر خطا اتفاق نمی‌کنند»؛ مگر اینکه آنها را به سمت خطا ببرید. اگر شما آنها را به سمت خطا ببرید و بگویید این فرد اصلح است، بحثی جداست، بله در این شرایط ممکن است مردم خطا کنند، اما اگر آزاد باشند هیچگاه به چاقوکش رای نمی‌دهند.»

این وکیل دادگستری همچنین با استناد به اصل ۹۸ قانون اساسی درخصوص اختیارات شورای نگهبان گفته است: «نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است و این انتخابات محدوده زمانی دارد؛ یعنی از زمانی که نام‌نویسی آغاز می‌شود تا زمانی که رای‌گیری برگزار می‌شود. اما از زمانی که نظارت استصوابی روی کار آمد، عملا حق انتخاب مردم به صلاح و تشخیص شورای نگهبان مقید شد.»

بازخوانی ردصلاحیت مطهری

کدخدایی در بخشی از اظهارات اخیر خود با تاکید بر اینکه دلیل ردصلاحیت مطهری، «موضوعات اقتصادی نبوده»، گفته بود دلیل این مساله به مطهری گفته شده و در ادامه تاکید کرده بود که «از ایشان خواستیم که اجازه دهند گفت‌وگوها با دوربین ثبت و ضبط شود، اما آقای مطهری اجازه ندادند؛ بهترین راه این بود که اجازه می‌دادند آن گفت‌وگو ضبط شود تا امروز شاهد این اختلافات نباشیم.»

علی مطهری اما بهمن‌ماه ۹۸ در گفت‌وگویی با خبرگزاری اصولگرای تسنیم درباره این نشست در شورای نگهبان توضیح داده و گفته بود: «بنده در این دوره از انتخابات مجلس تایید صلاحیت نشدم، اما به شورای نگهبان اعتراض کردم، چندروز پیش هم شورای نگهبان درخواست کرد که پیرامون دلایل ردصلاحیت در این شورا حضور پیدا کنم و جلسه‌ای با آنها داشته باشم که جمعه گذشته در این شورا حضور یافتم. در این جلسه بحث‌های کلی مطرح شد؛ مستندات‌شان برای ردصلاحیت بنده ضعیف بود؛ مستنداتی که قائل به عدم التزام عملی بنده به نظام بود، خیلی ضعیف بود. بنده در این جلسه پاسخ دادم و گفتم که این استنادات و حرف‌هایی که می‌زنید، وارد نیست، البته فعلا منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستم.»

حالا مطهری اما باتوجه به اظهارات کدخدایی، دوباره ناچار به بازگویی و روایت آن جلسه شده و با اشاره به نشستی که در آن علاوه بر کارشناس پرونده، یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان حضور داشته اما این فرد کدخدایی نبوده و قصد ندارد از او نام ببرد، توضیح داده که در آن نشست به ۳ مورد از اظهارنظرهای او در زمان نمایندگی‌اش به عنوان دلایل ردصلاحیت اشاره و تاکید شده که او نباید این مسائل را بیان می‌کرده است؛ «یکی از مطالبی که ایشان معتقد بودند که نباید می‌گفتم این بود که در نطق خود در مجلس نهم گفته بودم «نهم دی اگر موجب تفرقه شود، دیگر یوم‌الله نیست، بلکه یوم‌الشیطان است.» ایشان گفتند این خلافِ نظر رهبری است. گفتم اولا خلافِ نظر ایشان نیست.

ثانیا من نظر خودم را گفتم. مورد بعدی سخنی بود که درباره مرحوم ابراهیم یزدی گفته بودم که ما با او برخورد خوبی نکردیم و به زندان انداختن آن پیرمرد کار درستی نبود. آن عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت این موضوع را نباید مطرح می‌کردید، چرا که برخورد با آقای یزدی موضع نظام بوده است. من پاسخ دادم که این موضع را قبول ندارم. موضوع دیگری که مطرح کردند مساله رفع‌حصر خانگی بود. ایشان می‌گفت چرا راجع به رفع‌حصر صحبت کرده‌ای؟ باید می‌گفتی پس از اطلاع از نظر رهبری، نظر من عوض شد؛ گفتم من نمی‌توانم دروغ بگویم!» مطهری همچنین درخواست ضبط ویدیویی جلسه را تکذیب و تصریح کرده است: «اصلا هیچ حرفی از اینکه فیلمبرداری انجام و گفت‌وگو ثبت و ضبط شود، مطرح نبود. نمی‌دانم آقای کدخدایی این حرف‌ها را از کجا آورده‌اند. فقط زمانی که از جلسه خارج شدم، به من گفتند که آن طرف فضای مصاحبه فراهم است، اگر می‌خواهید، مصاحبه کنید که من نیازی به مصاحبه ندیدم و با خودم گفتم اگر مصاحبه کنم و شرح جلسه را بگویم برای شورای نگهبان گران تمام می‌شود. به هرحال دلایلی که به من گفتند همین‌ها بود و چیز دیگری به من نگفتند.»

وکالت تام برای انتشار دلایل ردصلاحیت 

کدخدایی در مقام سخنگوی شورای نگهبان همیشه تاکید کرده که این شورا باتوجه به حریم خصوصی افراد نمی‌تواند دلایل ردصلاحیت کاندیداها را اعلام کند. او می‌گوید قانون و شرع اجازه چنین کاری را به شورای نگهبان نمی‌دهد ولی با این حال نتیجه بررسی صلاحیت افراد و همچنین دلیل ردصلاحیت‌شان به آنان اعلام می‌شود.

حال آنکه بیشتر رد صلاحیت شده‌ها در انتخابات مجلس یازدهم با عناوینی چون «عدم التزام عملی به نظام و اسلام و ولایت فقیه» از حضور در انتخابات بازماندند و در این رابطه نیز گفته می‌شود که اگر ردصلاحیت‌شدگان، خود خواهان اعلام علت ردصلاحیت‌شان باشند، به آنان توضیح داده می‌شود. موضعی که کدخدایی در اظهارات اخیر نیز برای چندین و چندمین بار تکرار کرده و حالا با واکنشی متفاوت از سوی محمود صادقی، یکی از همین ده‌ها نماینده مجلس‌دهمی ردصلاحیت‌شده مواجه شده است.

این نماینده مجلس که ازقضا ازجمله حقوقدانان مجلس دهم بود و هم‌اکنون نیز علاوه بر فعالیت حزبی در انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، یکی از مدرسان رشته حقوق دانشگاه تربیت مدرس است، دیروز به اظهارات کدخدایی واکنش نشان داد. محمود صادقی در توییتی که حساب کاربری عباسعلی کدخدایی را مخاطب قرار داده بود، از او خواست که مستندات رد صلاحیتش را منتشر کنند. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نوشت: «من به آقای کدخدایی وکالت و اختیار تام می‌دهم مستنداتی (اعم از قتل، قاچاق مواد مخدر، فساد، اختلاس) را که موجب ردصلاحیت اینجانب در انتخابات اسفند ۹۸ شد، بدون کم و کاست منتشر کنند.»

نکته‌ای که ازقضا روز یکشنبه و همزمان با انتشار سخنان کدخدایی به ‌نحوی دیگر و توام با لحنی مطایبه‌آمیز موردتوجه عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب قرار گرفته بود؛ «تا حالا می‌گفتند قاتل‌ها را اعدام می‌کنند، نگو صاف صاف می‌چرخیدند و در انتخابات شرکت می‌کردند و کسی خبر نداشته؛ به‌علاوه مردمی که به قاتل بالفعل رای دهند، حتی اگر قاتل را هم رد صلاحیت کنید، به یک قاتل بالقوه رای خواهند داد!»

کد خبر 576603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha