رسانه‌های بین‌المللی واکنش گسترده‌ای به آزمایش نخستین واکسن کرونای ساخت ایران نشان داده‌اند و به چالش‌های ساخت واکسن داخلی و واردات واکسن خارجی در ایران اشاره کرده‌اند.

واکسن ایرانی کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری رویترز اشاره کرده است که این واکسن بوسیله شرکت شفا فارمد زیرمجموعه گروه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام ساخته شده است و تولید آن شش ماه پس از موفقیت کارآزمایی بالینی می‌تواند به ۱۲ میلیون دوز در ماه برسد.

رویترز همچنین به انجام نخستین واکسیناسیون در دختر رئیس‌ ستاد اجرایی برای افزایش اعتماد عمومی به آن اشاره کرده است.

رویترز همچنین به سخنان سعید نمکی وزیر بهداشت درباره آوردن خانواده‌های مسئولان برای آزمایش واکسن کرونا برای نشان دادن عدم تفاوتشان با افراد دیگر اشاره کرده است. در این گزارش وعده رئیس سازمان هلال احمر برای وارادات جداگانه واکسن از چین هم آمده است.

شبکه الجزیره به تزریق نخستین دوز واکسن به طیبه مخبر، دختر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی با حضور وزارت بهداشت و سورنا ستاری، معاون علم و فناوری رئیس‌جمهور و ابراز شادی او از این پیشرفت علمی در ایران اشاره کرده است. به نوشته الجزیره دو نفر دیگری که واکسن را دریافت کردند، نیز از مدیران ارشد ستاد بودند.

 الجزیره از قول مقامات بهداشتی از داوطلب شدن بیش از ۶۵۰۰۰ نفر از ایرانیان برای آزمایش واکسن و انتخاب ۵۶ نفر از آنها برای شرکت در مرحله اول کارآزمایی که انتظار می‌رود ۴۵ تا ۶۰ روز  طول بکشد، خبر داده است. الجزیره به اعلام فرستاده شدن ۱۵۰۰۰۰ دوز واکسن فایزر/بیونتک به ایران بوسیله خیرین هم اشاره کرده است.

خبرگزاری فرانسه سخنان حسن روحانی رئیس جمهور درباره همکاری ایران با یک کشور خارجی برای ساخت یک واکسن کرونای دیگر را منعکس کرده و نوشته است به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت ایران قرار است در ماه فوریه (اسفند) آزمایش‌های آن در داوطلبان انسانی شروع شود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد این واکسن به نام «کوو ایران» از نوع واکسن غیرفعال است و از کروناویروس ضعیف‌شده یا کشته‌شده با مواد شیمیایی ساخته شده است، یعنی شبیه به روشی که در ایمن‌سازی در برابر فلج اطفال استفاده می‌شود.

این خبرگزاری همچنین به مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا اشاره می‌کند که گرچه به طور خاص داروها و کمک‌های انسانی مشمول ممنوعیت نکرده است، اما باعث شده است بانک‌ها و موسسات مالی از انجام تبادلات مالی ایران به خاطر ترس از جریمه یا محروم شدن از بازار آمریکا خودداری کنند.

آسوشیتدپرس نوشته گروه دارویی برکت در وب‌سایتش از سابقه در تولید انبوه آنتی‌بیوتیک‌ها و پنی‌سیلین مطالبی آورده است اما سابقه‌ای از پژوهش درباره کروناویروس، نتایج کارآزمایی حیوانی یا سابقه قبلی تولید واکسن از هنگام بنیانگذاری این گروه در سال ۱۹۹۵ وجود ندارد. این خبرگزاری از مراسم تزریق نخستین دوزهای واکسن «کوو ایران» به داوطلبان در یکی از هتل‌های تهران با حضور وزیر بهداشت خبر داده و تاکید کرده است هیچکدام از داوطلبان پس از تزریق واکسن به تب یا شوک دچار نشده اند.

آسوشیتدپرس همچنین در یک مطلب تحلیلی به راه‌هایی که ایران می‌تواند علیرغم تحریم‌ها به واکسن‌های کرونا دست یابد، پرداخته است. این خبرگزاری می‌نویسد: «این تحریم‌ها نمی‌تواند مانع انتقال چمدانی پول نقد با هواپیما به ژنو برای پرداختن سهم ایران در برنامه کواکس، برنامه‌ بین‌المللی برای رساندن واکسن کرونا به کشورهای جهان ‌شود.»

آسوشیتدپرس سخنان علیرضا میریوسفی سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در انتقاد از آمریکا به خاطر تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی را هم نقل کرده است. نماینده ایران گفته است: «آمریکا به طور بیرحمانه‌ای موانع بسیاری در مسیر ایران برای دریافت واکسن کووید-۱۹ ایجاد کرده است. با این وجود، علاوه بر کارآزمایی‌های واکسن‌های داخلی، ما کاملا انتظار داریم که جامعه بین‌المللی و شرکت‌های دارویی بین‌المللی مرتبط به تعهد انسانی‌شان عمل کنند و همه سفارش‌های ما را به سرعت تحویل دهند.»

اما این خبرگزاری پرسش‌هایی درباره تدارکات واکسیناسیون همگانی در ایران مطرح می‌کند و از جمله به ناوگان هوایی فرسوده ایران اشاره می‌کند که ممکن است لازم باشد برای وارد کردن واکسن‌ها پروازهای متعدد انجام دهد. از طرف دیگر بسیاری از خطوط هوایی به علت تحریم، پروازهایشان به ایران را قطع کرده‌اند. همچنین حفظ زنجیره فوق‌سرد در مورد واکسن فایزر/بیونتک که نیاز به دمای منهای ۷۰ درجه سلسیوس دارد، احتمالا چالش‌آفرین خواهد بود.

آسوشیتدپرس به مشکلات خرید واکسن خارجی برای ایران به خصوص واکسن‌های آمریکایی و چشم‌ دوختن ایران به گزینه‌های روسی و چینی واکسن اشاره می‌کند. به گفته این خبرگزاری اگر ایران بخواهد بر واکسن‌های برنامه کواکس تکیه کند، ممکن است این واکسن‌های آمریکایی هم وارد گزینه‌های این برنامه بشود. از طرف دیگر اگر ایران بخواهد در میان گزینه‌های واکسن در کوواکس حق انتخاب داشته باشد، باید از قبل به ازای هر دوز واکسن به جای ۱.۶ دلار،  ۳.۵ دلار بپردازد. به این ترتیب اگر ایران بخواهد نصف جمعیتش را از طریق کواکس واکسینه کند، باید در ابتدا به جای ۶۵ میلیون دلار ۱۴۳ میلیون دلار بپردازد. نپذیرفتن پیشنهاد کوواکس ممکن است به معنای دریافت دیرتر دوزهای واکسن باشد.

پرسش بعدی که آسوشیتدپرس مطرح کرده است درباره وجود زیرساخت لازم برای واکسیناسیون همگانی در ایران است. این خبرگزاری به موفقیت تقریبا ۱۰۰ درصدی ایران در تلقیح واکسن‌های دوران کودکی اشاره کرده و نوشته است: «مردم از کشورهای مجاور اغلب برای مراقبت پزشکی به ایران می‌آیند. بیمارستان‌ها، پزشکان و پرستاران ایران به عنوان بهترین‌ها در کل منطقه خاورمیانه شناخته شده‌اند و ایران شبکه‌هایی از درمانگاه‌های دولتی از سطح روستاها تا شهرهای بزرگ دارد. این مراکز مراقبت‌های پزشکی را با هزینه کم ارائه می‌کنند، در حالیکه بیمارستان‌های خصوصی فوق‌العاده گران هستند.»

کد خبر 576537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha