نخستین شناسنامه ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در استان مرکزی سه‌شنبه ۹ دی در آیینی اعطا شد.

شناسنامه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی در این آیین گفت: این امر شاید کمی دیر اتفاق افتاد اما توفیقی بزرگ برای مجلس و جمهوری اسلامی ایران است. دادن تابعیت به فرزندان متولد از زنان ایرانی با مردان خارجی قانونی مترقی است و باید تلاش شود پرونده‌هایی که در این راستا تشکیل و مشکل حقوقی آنها رفع شده با سرعت و رعایت دقت، شناسنامه‌های آنها تا پایان سال صادر شود. دستگاه قضایی، شورای تامین و سایر دستگاه‌ها در استان مرکزی گام‌های خوبی برداشتند که این مهم جای تقدیر دارد.

علیرضا قبادی، مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این آیین گفت: شناسنامه‌های صادر شده برای فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی هیچ تفاوتی با شناسنامه‌های سایر افراد ایرانی ندارد. امور اتباع و مهاجران خارجی برای تشکیل پرونده‌های مربوط به در این راستا نیاز به سه استعلام از اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال دارد. صدور شناسنامه‌های حاصل از فرزندان مادران ایرانی با پدران خارجی برای سنین زیر ۱۵ سال با سرعت بیشتری انجام می شود اما بالای ۱۵ سال به دلیل انجام امور مربوط به انگشت نگاری در مدت زمان بیشتری انجام می‌شود.

رئیس دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی اراک نیز گفت: برخورداری حقوق افراد ایرانی برای فرزندان متولد از مادران ایرانی با پدران خارجی یک اقدام ارزشمند است. از زمان اجرای این قانون کمیسیونی در استانداری مرکزی تشکیل شده و مشکلاتی در خصوص نداشتن گواهی ولادت تولد و سند رسمی ازدواج وجود داشت که منجر مراجعه و ارایه دادخواست‌هایی شد. دادخواست‌ها با ایراداتی همراه بود و خیلی از آنها دادخواست اثبات وقوع ولادت در ایران ارایه داده بودند که این امر ضرورتی نداشت و ولادت چه در ایران و یا خارج از کشور به شرط مادر ایرانی کفایت می‌کند و محل تولد موضوعیت ندارد.

حجت الله درودگر اضافه کرد: افرادی که مشمول این قانون هستند اما گواهی ولادت وجود نداشته باشد و سند ازدواج باشد، باید دادخواست اثبات نسب داده شود. در این راستا برای فرزندان زیر ۱۸ سال، باید مادر دادخواست اثبات نسب ارایه دهد و از بالای ۱۸ سال باشد، فرد باید به طرفیت از مادر و یا پدر این دادخواست را انجام دهد. اگر گواهی ولادت وجود دارد اما سند رسمی ازدواج وجود نداشته باشد، یکی از زوجین به طرفیت دیگری باید دادخواست اثبات زوجیت را ارایه دهد. اگر گواهی ولادت و سند رسمی ازدواج وجود نداشت، باید هر ۲ دادخواست در قالب یک دادخواست تحویل دادگاه شود.

کد خبر 576460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha