شرکت نوواکس روز دوشنبه اعلام کرد بررسی بزرگ مرحله نهایی واکسن کرونای تجربی‌اش را در آمریکا آغاز کرده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز نواواکس مجبور شده بود به علت مشکلات در بالا بردن توان تولیدی‌اش آزمایش واکسنش را دوبار به تاخیر بیندازد.

این کارآزمایی شامل تا ۳۰۰۰۰ داوطلب در ۱۱۵ محل در آمریکا و مکزیک انجام خواهد شد که دوسوم آنها دو تزریق واکسن را با فاصله ۲۱ روز و بقیه دارونما دریافت می‌کنند.

نواواکس در مسابقه جهانی برای واکسن کووید-۱۹ نسبت به شرکت‌های دیگر مانند فایزر و مدرنا که مجوز مصرف اضطراری واکسن‌هایشان را به دست آورده‌اند، عقب افتاده است.

اما کارشناسان می‌گویند برای پایان دادن به پاندمی کرونا که تا به حال ۱.۷ میلیون نفر در سراسر جهان کشته است، بیش از یک واکسن لازم است.

نواواکس توافق‌نامه‌های عرضه واکسن را با چند کشور امضا کرده است و قرار است ۶۰ میلیون دوز واکسن برای بریتانیا فراهم کند که یک کارآزمایی مرحله نهایی واکسن هم در آن در جریان است.

انتظار می‌رود داده‌های مقدماتی این کارآزمایی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ اعلام شود.

نواواکس که ۱.۶ میلیار دلار برای ساخت و آزمایش واکسن بالقوه‌اش از دولت آمریکا گرفته است، دارد آماده می‌شود که تا ژانویه ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به این کشور تحویل دهد.

نواواکس همچنین یک کارآزمایی مرحله 2b در آفریقای جنوبی را که جذب داوطلبانش به پایان رسید و ادامه بررسی مرحله اول/دوم واکسن در آمریکا و استرالیا را در دست انجام دارد. داده‌های اثربخشی از این کارآزمایی‌ها احتمالا در ابتدای سال آینده منتشر خواهد شد.

واکسن نواواکس از پروتئین‌های گل‌میخی سطح ویروس کرونا که عامل ورود آن به درون سلول است، برای تحریک دستگاه ایمنی استفاده می‌کند. این پروتئین‌های ویروسی در داخل ذرات میکروسکوپی قرار داده می‌شوند و بدن تزریق می‌شوند.

نوواکس همچنین یا ماده کمکی یا ادجوآن هم به این واکسن افزوده است که پاسخ ایمنی را تشدید می‌کند. این ماده کمکی یک «ساپونین» یک ماده شمیایی به دست آمده از گیاهان است که به جلب سلول‌های ایمنی به محل تزریق واکسن کمک می‌کند.

واکسن آمریکایی کرونا در آفریقای جنوبی آزمایش می‌شود

نتایج مثبت پنجمین واکسن کرونا در انسان‌ها

کد خبر 576294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha