مجموع نظرات: ۳
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

کراس‌اور کامپکت تویوتا با کد C - HR محصولی جدید در سبد بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن است. این مدل، سال ۲۰۱۷ عرضه شد و امروزه علاوه بر کشورصاحب برند، در ترکیه، چین و تایلند تولید می‌شود.

تویوتا C - HR.jpg

طراحی مدرن C - HR، همراه با امکانات کاربردی در یک محصول کوچک، طیف وسیعی از علاقه‌مندان خودروهای کامپکت را، جذب می‌کند. پس از عرضه‌ی مدل اسپرت GT۸۶، می‌توان C - HR را موفق‌ترین محصول تویوتا با طراحی جدید دانست.

خلاقیت‌ شرکت سازنده برای فضای بیرونی C - HR، داخل اتاق، داشبورد و اجزاء کابین دیده نمی‌شود. گویا تویوتا فراموش کرده است برای اولین نسل یک محصول جدید، ادوات مختلف را بازطراحی کند. دستگیره‌ها، ترکیب داشبورد و کلیدهای میانی، جذابیت چندانی ندارند. قدرتمندترین نسخه‌ از تویوتا C - HR هم، مجهز به سیستم دو دیفرانسیل نیست و از این نظر، کمبود مهمی در مقابل رقبا خواهد داشت. البته نباید فراموش کرد، فروش بالای این خودرو در بازار جهانی، نشانه‌ی نکات مثبت و توانایی‌های قابل توجه در C - HR است.

قیمت و مشخصات فنی

نسخه‌ی پایه مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر، به لطف بهره‌گیری از توربوشارژر، قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۸۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این مدل، در زمانی حدود ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد. میانگین مصرف سوخت هم، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. تویوتا C - HR با موتور ۱.۲ لیتری می‌تواند با سیستم چهار چرخ فعال خریداری شود. نسخه‌ی پایه از این خودرو، با گیربکس دستی ۶ سرعته و انتقال نیرو به دیفرانسیل جلو، ۲۲ هزار دلار قیمت دارد؛ اما همراه گیربکس اتوماتیک CVT و سیستم دو دیفرانسیل، به قیمت ۲۵ هزار دلار، فروخته می‌شود.

تویوتا C - HR با پیشرانه‌ی هیبرید نیز قابل خرید است. این مدل، قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر دارد تا در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. میانگین مصرف سوخت برای C - HR هیبریدی، ۳.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و همراه با گیربکس اتوماتیک CVT، حدود ۲۴ هزار دلار قیمت دارد.

قدرتمندترین مدل C - HR دارای پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی است که قدرت ۱۴۴ اسب بخار و گشتاور ۱۸۸ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این خودرو در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت  می‌رسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت فراهم خواهد کرد. میانگین مصرف سوخت C - HR با موتور ۲ لیتری همراه گیربکس CVT، ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و آستانه قیمت ۲۲۵۰۰ دلار دارد. در امریکا و کانادا، فقط همین پیشرانه برای خودرو قابل سفارش خواهد بود.

هزینه‌ی خرید C - HR در مقایسه با مزدا CX - ۳ و هوندا HR - V، بیشتر است؛ اما در ارزان‌ترین نسخه از کراس‌اور تویوتا، آپشن‌هایی مثل نمایشگر لمسی ۷ اینچ، نوار LED روشنایی روز، کروز کنترل مجهز به رادار، هشداردهنده‌ی برخورد و فناوری تشخیص خروج از خط، وجود دارند که در رقبا، دیده نمی‌شود.

رنگ متالیک با هزینه‌ی ۴۰۰ دلار، ریل باربند ویژه به قیمت ۳۰۰ دلار و پوشش سفارشی برای تمام سطح کابین تا صندوق عقب، ۲۰۰ دلار به قیمت C-HR اضافه خواهند کرد.

طراحی بیرونی

مهمترین عامل در فروش خوب این خودرو، ترکیب جذاب ادوات مختلف، در نمای بیرونی است. سبک طراحی C - HR، چشم‌گیر و متفاوت از دیگر کراس‌اورهای دنیا به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه، خودرو را قوی‌ و بزرگ جلوه می‌دهد. البته کاستی‌های مهمی هم در این محصول دیده می‌شوند. دید سرنشینان، خصوصا در ردیف عقب، محدود است. فضای کافی برای ۴ سرنشین بالغ در کابین C-HR وجود دارد، اما در صندلی‌های عقب، همه‌چیز ساده و خنثی به نظر می‌رسد. ارتفاع ناچیز سقف هم، می‌تواند آزاردهنده و مشکل‌ساز باشد.

فضای داخلی

برای راننده و سرنشین کنار او، مشکل خاصی وجود ندارد. طراحی صندلی‌ها راضی‌کننده است و از نظر مواد به کار رفته در کابین، C-HR بهتر از رقبا در این کلاس، ارزیابی می‌شود. چرم مصنوعی برای فرمان و دسته‌دنده، حس خوبی به راننده می‌دهد. نمای داخل در و پوشش آن هم، چندان ارزان قیمت و ناخوشایند نیست. علاوه بر اینها، پلاستیک سیاه پیانویی و جزئیات چرم روی داشبورد هم، جالب توجه هستند.

حجم مفید در اختیار سرنشیان و فضای بار، نکات مثبت C-HR نیستند. مشابه دیگر خودروهای این کلاس بدنه، تویوتا نیز تلاش کرده است تا کیفیت رانندگی بهتری ارایه کند؛ در حالی‌که نسبت به فضاسازی داخلی، توجه چندانی نداشته است. این مدل، با ۵۴۰ لیتر فضای مفید پشت صندلی‌های عقب، راضی‌کننده و قابل رقابت با پرفروش‌تریم خودروهای این کلاس، مثل جیپ رنگید و شورولت تراکس است؛ اما بعد از خواباندن صندلی‌های عقب، فقط ۱۰۳۳ لیتر فضا فراهم می‌شود که قابل مقایسه با حجم ۱۴۴۰ لیتر، در کراس‌اورهای کامپکت امریکایی نیست.

فناوری و امکانات رفاهی

نه‌تنها C-HR، بلکه بسیاری دیگر محصولات تویوتا هم، از کمبود فناوری‌های مدرن در سیستم سرگرمی، رنج می‌برند. رابط کاربری اندروید اتو و اپل کارپلی، همراه با ناوبری ماهواره‌ای و رادیو اینترنتی هنوز در فهرست امکانات پیش‌فرض مدل‌های پایه دیده نمی‌شوند.

عمکلرد نمایشگر لمسی C-HR، سریع و قابل قبول است؛ هرچند که رابط کاربری قدیمی دارد. در بازار کراس‌اورهای کوچک جهان، فقط محصولات تویوتا و مزدا، فاقد اندرویداتو و اپل کارپلی هستند؛ در حالی‌که ناوبری ماهواره‌ای، بر خلاف C-HR در مدل پایه از مزدا CX-۳ وجود دارد.

عملکرد فنی و کیفیت رانندگی

راننده‌ی تویوتا C-HR می‌تواند ۳ حالت رانندگی انتخاب کند که شامل مود اقتصادی، استاندارد و اسپرت است. حالت اقتصادی و استاندارد، عملکرد بسیار خوبی با پیشرانه‌ی ۲ لیتری و گیربکس CVT دارند؛ به طوری که صدای ناخوشایند جعبه‌دنده را کاهش می‌دهند. در عوض، شتاب‌گیری و حالت تهاجمی خودرو در مود اسپرت افزایش می‌یابد. واکنش فرمان و پاسخ به پدال گاز، سریع‌تر می‌شود؛ ضمن اینکه پیشرانه هم، به دورهای بالاتر می‌رسد. در این خودرو، کمبود پدال‌های تعویض دنده، احساس می‌شود.

تویوتا C-HR با موتور ۲ لیتری و سیستم تعلیق مدرن همراه با مدیریت تعادل، فراتر از دیگر کراس‌اورهای کامپکت، مثل کیا سول (KIA Soul) و هوندا H-RV است. شتاب‌گیری با این خودرو، هیجان بیشتری دارد و عملکرد گیربکس هم، بهتر از رقبا است. قدرت ۱۴۴ اسب بخار و گشتاور ۱۸۸ نیوتن‌متر، فراتر از انتظار راننده عمل می‌کند. البته نباید فراموش کرد؛ C-HR در هنگام شروع حرکت، چندان سریع و پرشتاب نیست.

امکانات ایمنی

در کلاس کراس‌اورهای کامپکت، محصول تویوتا یکی از بهترین‌های دنیا است. این خودرو در نسخه‌ی پایه،  مجهز به سنسورهای برخورد، کروز کنترل هوشمند، هشدار خروج از خط، مدیریت شدت نور با توجه به حضور دیگر خودروهای در مسیر و دوربین پارک است. با کمی هزینه‌ی بیشتر، هشدار نقطه‌ی کور هم برای C-HR، قابل سفارش خواهد بود.

دید ناکافی راننده نسبت به خودرو و اطراف آن، مهمترین نکته‌ی منفی در بحث ایمنی C-HR، محسوب می‌شود. حتی زاویه‌های بدنه، دید راننده را کاهش می‌دهند؛ ضمن اینکه ستون‌های A و C (مقابل راننده و انتهای بدنه) پهنای زیادی دارند. کوچک‌ بودن شیشه‌ی عقب نیز، می‌تواند برای راننده مشکل‌ساز شود. علاوه بر اینها، دوربین کوچک پشت خودرو هم، کیفیت بالایی ندارد و خطای دید ایجاد می‌کند.

مصرف سوخت و هزینه‌های جانبی

هرچند که مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای C-HR با موتور ۲ لیتری، قابل قبول می‌رسد؛ اما در مقایسه با رقبا، برتری خاصی ندارد. این خودرو، در ترافیک شهری حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین دارد و هنگام رانندگی با سرعت ثابت در بزرگراه، ۷.۵ لیتر سوخت می‌سوزاند. آمار مصرف سوخت برای هوندا H-RV و مزدا CX-۳، اعداد ۸.۵ و۷.۵ و ۸ برای رانندگی در شهر، بزرگراه و میانگین است.

کد خبر 576172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha