اجرای طرح بیابان‌زدایی و تثبیت خاک در جازموریان با کاشت نهال‌هایی از نوع کهور پاکستانی و گز بارقه امید در دل اهالی منطقه ایجاد کرده اما برخی فعالان محیط زیست کاشت کهور پاکستانی را مضر می‌دانند.

كوير

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان از یک‌سال گذشته طرح احیای مناطق بیابانی با کاشت نهال گَز و درختچه سُمر یا کهور پاکستانی را در مرتع جازموریان به وسعت ۶۲۵ هکتار و با اعتباری بیش از ۲ میلیارد تومان از طریق واگذاری طرح به پیمانکار آغاز کرد که در حال حاضر بیش از یکسال از آغاز این پروژه می‌گذرد.

اما با گذشت یک سال می‌بینیم که بسیاری از نهال‌های کاشته شده در این منطقه (چاه‌بهمن) خشک شده است. البته برخی علت خشک شدن این نهال‌ها را آبیاری نامنظم و برخی هم ناسازگاری گونه نهال کشت شده عنوان می‌کنند.

جمیل لطیفی، پیمانکار طرح کشت نهال در منطقه جازموریان است. وی در این مورد اظهار کرد: کشت نهال کهور و قلمه گَز را در زمینی به مساحت ۶۲۵ هکتار و با اعتبار بیش از ۲ میلیارد تومان آغاز کردیم و اکنون مراحل پایانی این طرح را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه نگهداری این درختان را پیمانکار دیگری انجام خواهد داد، تصریح کرد: آبیاری این نهال‌ها در فاصله ۱۰ روز با پنج دستگاه تراکتور و استفاده از ظرفیت ۲۰ کارگرِ بومی اهل روستای چاه‌بهمن که از روستاهای حاشیه جازموریان است، انجام می‌شود.

لطیفی در پاسخ به این سئوال که کاشت کدام گونه گیاهی در جازموریان با موفقیت همراه بوده است، بیان کرد: در این طرح گونه‌های سُمر یا کهور پاکستانی بهتر جواب داده و نسبت به گونه گَز مقاومت بهتری از خود نشان داده است.

یکی از کارگران که آبیاری نهال‌ها را برعهده دارد، گفت: علت خشک شدن برخی نهال‌ها، مساعد نبودن خاک است و ربطی به آبیاری ندارد. بیشتر درختان گَز دچار خشکی شده و کهورهای پاکستانی همچنان زنده و سرحال هستند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، در هفت سال گذشته ۲ هزار هکتار از بیابان‌های قلعه‌گنج نهال‌کاری شده است. حمزه احمدی با بیان اینکه جازموریان یکی از مراکز تولید گرد و غبار است، اظهار کرد: در همین راستا طرح کشت گونه‌های کهور و گز در دستور کار قرار دارد چراکه این گونه‌ها می‌توانند به راحتی با محیط گرم و خشک جازموریان سازگار شوند.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قلعه‌گنج نیز بیان کرد: برخی نهال‌های جازموریان در حین جابه‌جایی دچار ریزش برگ شده‌اند و معمولا بعد از سه دوره آبیاری مجددا جوانه می‌زنند و در بخشی از جازموریان نهال‌هایی را با همین حالت کاشته‌ایم که بعد از گذشت یک ماه جوانه زدند و امروز هم سبزینگی خوبی دارند.

موسی امیر با اشاره به تخریب بخشی از طرح نهال‌کاری بر اثر سیلاب فروردین‌ماه اظهار کرد: جز درخت کهور و گز هیچ درخت دیگری در این منطقه قابل کشت نیست. هدف از کشت این درختان، تثبیت خاک و جلوگیری از ریزگردهاست و در منطقه‌ای که این طرح اجرا می‌شود هیچ باغ یا مزرعه‌ای نیست که درخت کهور پاکستانی بتواند به آن آسیب برساند.

کهور پاکستانی البته به کهور آمریکایی هم معروف است. این درخت از آنجا که مانع رشد گونه‌های گیاهی دیگر می‌شود در کشور ما موافقان، منتقدان و مخالفان زیادی دارد اما کاشت آن در مناطق کم آب همچون جازموریان با انگیزه تثبیت خاک و جلوگیری از گرد و غبار انجام می‌شود.

کد خبر 576051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha