گرچه به لطف قطعیت تغییر دولت در ایالات متحده امریکا و افزایش احتمال بازگشت واشنگتن به برجام و لغو تحریم‌ها، امیدها به تصویب لوایح CFT و پالرمو و خروج ایران از لیست سیاه FATF افزایش یافته است. ولی از قرار معلوم اصولگرایان با استفاده از ظرفیت‌های خود در مجلس و دانشگاه‌ها این روزها برنامه‌ای گسترده را برای جلوگیری از تصویب این لوایح در دستورکار دارند.

FATF

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، دقیقا ۱۵ روز پیش بود که پس از حدود ۲ سال سکوت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و عدم اظهارنظر اعضای این مجمع درباره لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF، رهبر معظم انقلاب سرانجام با درخواست حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری ایران موافقت کرد و با استفاده از اختیارات خود و در یک حکم حکومتی، دستور بررسی مجدد لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم و مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی را در شرایطی صادر کرد که به لطف قطعیت تغییر دولت در ایالات متحده امریکا و افزایش احتمال بازگشت واشنگتن به برجام و لغو تحریم‌ها، امیدها به تصویب لوایح CFT و پالرمو و خروج ایران از لیست سیاه FATF افزایش یافته است. ولی از قرار معلوم اصولگرایان با استفاده از ظرفیت‌های خود در مجلس و دانشگاه‌ها این روزها برنامه‌ای گسترده را برای جلوگیری از تصویب این لوایح در دستورکار دارند؛ برنامه‌ای که یک بعد آن می‌تواند دیدار با رییس نه چندان حامی دولت مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد و بعد دیگر جوسازی رسانه‌ای و نامه‌نگاری با مسوولان عالیرتبه جمهوری اسلامی.
 

پاتک به دولت

پس از آنکه چهره‌ها و فعالان سیاسی چون علی مطهری، نایب رییس دوم مجلس دهم و البته علی ربیعی، سخنگوی دولت از نقش حضور ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی در ناتوانی برای خرید واکسن کرونا نوشتند و گفتند، اصولگرایان بارها و بارها به انتقاد از اظهارات آنها پرداخته و تنها در سخن به تکذیب گفته‌های آنان روی آوردند ولی در این مسیر سند و مدرکی ارایه ندادند. نکته قابل‌ توجه در این میان آنکه از قرار معلوم همین تکذیب‌ چهره‌های اصولگرایان و گفته‌های تکراری آنان در راستای جلوگیری از حضور ایران در لیست سیاه FATF که از دید ناظران مصداق بارز خودتحریمی است، برای برخی کفایت می‌کند تا طی نامه‌ای به مسوولان قضایی خواستار برخورد با چهره‌های یاد شده شوند.

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی روز گذشته در نامه‌ای به محمدجعفر منتظری، دادستان‌کل کشور خواستار برخورد با «اظهارات عوام‌فریبانه برخی درباره ارتباط پرونده FATF با بحث خرید واکسن کرونا» در قامت مدعی‌العموم شدند. این حملات و انتقادات اما به دانشجویان محدود نشد. رسانه‌های اصولگرا در یکی، دو روز گذشته یکی پس از دیگری اقدام به انتشار مطالبی از نمایندگان مجلس و در جهت مخالفت با لوایح پالرمو و CFT کردند. در همین راستا خبرگزاری فارس روز گذشته به انتشار مطالبی به نقل از اقبال شاکری، نماینده تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در راستای مخالفت با لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی روی آورد و نوشت: «پیوستن به FATF هم نتیجه مشابه آنچه در مورد دانشمندان هسته‌ای ذکر شد را برای ما به دنبال خواهد داشت و نباید اجازه دهیم که اطلاعات مالی ما به خارج از کشور منتقل شود. این سازمان‌ها اعم از FATF و انرژی اتمی و... همه زیر سلطه کشورهای استکباری و مجری دستورات آنها هستند.»

دو پیشنهاد اصلاح‌طلبانه

اصولگرایان حاضر درون و بیرون مجلس این روزها در شرایطی از لزوم پایبندی دولت به نظرات پارلمان می‌گویند که الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو مصوبه مجلس دهم بود ولی از سوی شورای نگهبان رد شد و در مجمع تشخیص به عنوان دو نهاد انتصابی بلاتکلیف ماند. با این حال عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در توییتی به انتقادهای اصولگرایان واکنش نشان داده و با یادآوری مواضع دوگانه آنان در قبال سازمان‌های بین‌المللی به طعنه خطاب به آنان نوشته است: «برخی با عضویت در FATF مخالفند ولی همچنان عضو سازمان مللی هستند که رکن اصلی آن شورای امنیت با حق وتوی ۵ قدرت جهانی و ایالات متحده است؟ چرا پیشنهاد خروج از سازمان ملل را نمی‌دهند که حتی موجودیت اسراییل را هم آنها رسمیت دادند.»

افزون بر این، عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز در جریان گفت‌وگوی خود با ایلنا، بر لزوم تصویب لوایح CFT و پالرمو در ایران تاکید کرده ولی برای رفع نگرانی اعضای مجمع تشخیص به آنان پیشنهاد کرد با تبصره و حق تحفض‌هایی این لوایح را تصویب کنند. فرجی‌راد گفته است: «مگر ترکیه در سوریه، لیبی یا آذربایجان به نیروهای هم‌پیمان خودش کمک نمی‌کند؟ اما در عین حال آنها عضو FATF هم هستند. یا اینکه فکر می‌کنید اروپا، انگلیس و فرانسه به متحدان خودشان کمک نمی‌کنند؟ ایران نیز بر اساس معیارهای خاصی ممکن است کمک‌هایی به گروه‌های مختلف انجام دهد.»

انتقاد از پاستور

با همه این تفاسیر از قرار معلوم چاره‌ای نیست جز انتظار برای آغاز بررسی‌های دوباره این لوایح در مجمع و اعلام‌نظر اعضای این مجمع درباره FATF؛ هرچند صادق آملی‌لاریجانی روز گذشته و در جریان دیدارش با اعضای فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس یازدهم، انتقادهایی را متوجه مسوولان دولتی کرد تا کار دشوار پاستور برای تصویب این لوایح دشوارتر شود.

او گفت: «FATF بسیار پیچیده است ولی متاسفانه عده‌ای با جوسازی در تلاشند توجه افکار عمومی را با موضوعاتی مانند تامین دارو و واکسن کرونا و امثال آن به سمت و سوی دیگری معطوف کنند.»

کد خبر 576037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha