همشهری آنلاین: با حضور وزیر بازرگانی، استاندار و مسوولین محلی استان کردستان از فاز اول سیلوی 85 هزار تنی گندم شهرستان قروه بهره‌برداری شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، سید مسعود میرکاظمی در مراسم افتتاحیه این سیلو با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تولید و توسعه تجارت محصولات کشاورزی بسیار مستعد است اظهار امیدواری کرد: با بهره‌برداری از زیرساخت‌های این حوزه بتوانیم به عنوان مرکز تجارت محصولات کشاورزی بویژه غله در منطقه باشیم.

وی با اشاره به اینکه با شروع فعالیت دولت نهم اقدامات خوبی در حوزه گندم، آرد و نان در وزارت بازرگانی انجام گرفته، اولین گام در این زمینه را طراحی و اجرای سیستم خرید نقدی گندم از کشاورزان عنوان کرد و گفت: درحال حاضر از طریق این سیستم گندم کشاورزان نقدی و به روز خریداری می‌شود.

وزیر بازرگانی اقدام دیگر در این راستا را ساماندهی و نگهداری گندم ذکر کرد و گفت: با اجرای طرح سیلوسازی درحال حاضر بیش از یک میلیون و 400 هزار تن ظرفیت سیلو توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده و بیش از 3 میلیون تن نیز درحال ساخت می‌باشد.

وی با بیان اینکه توزیع آرد نیز با سیستم کارتی انجام می‌شود براین امر تصریح کرد: در راستای بهسازی نانوایی‌ها،آموزش نانوایان و فرهنگ‌سازی مصرف نان اقدامات مناسبی انجام شده است.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه سال‌های سال است که نان به صورت سنتی پخت می‌شود و بخش عمده‌ای از یارانه نان برای دستمزد و سایر هزینه‌ها مصرف می‌شود، سهم آرد در قیمت تمام شده را زیر پنج درصد دانست.

وی تصریح کرد:با صنعتی شدن نان سهم دستمزد بسیار پایین می‌آید، بهداشت، سلامتی و ماندگاری نان بالا می‌رود و می‌توان برای سلیقه‌های متفاوت نان‌های مختلفی پخت کرد.

وی در ادامه از حذف عوارض سیب‌زمینی برای صادرات خبر داد و گفت:با توجه به مناسب بودن تولید سیب‌زمینی، دولت عوارض صادرات سیب‌زمینی را برای جلوگیری از ضرر و زیان به کشاورزان تا اطلاع ثانوی برداشته است.

لازم به ذکر است سیلوی 85 هزار تنی گندم قروه که بزرگترین سیلوی بخش خصوصی در غرب کشور است در مساحتی به میزان 50 هزار متر مربع احداث شده است که فاز آن به ظرفیت 50 هزار تن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

تاکید بر تعامل بیشتر بخش‌های دولتی و خصوصی برای توسعه صادرات استان کردستان

وزیر بازرگانی در ادامه حضورش در استان کردستان در جلسه کارگروه توسعه صادرات در محل استانداری با اشاره به مزیت‌های صادراتی استان براین امر تاکید کرد که واحدهای تولیدی باید با نگاه صادراتی کالاهای خود را تولید کنند.

وی با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی کشور در طی سال‌های اخیر و توجه خاصی که دولت نهم به افزایش صادرات غیرنفتی دارد گفت:حجم صادرات با توجه به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور می‌توان بیشتر این باشد.

میرکاظمی گفت:باید با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی به سمتی حرکت کنیم که مشکلات اساسی دراین حوزه را در استان و کشور شناسایی و با همفکری همدیگر برای رفع آنها گام برداریم.

وی با اشاره به خالی بودن بخشی از ظرفیت‌های بنگاه‌های تولیدی کشور گفت: توسعه اقتصادی نوین توسعه فیزیکی نیست بلکه توسعه دانش، فن‌آوری و بهره‌وری است.

گفتنی است در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان استاندار، رییس سازمان بازرگانی، مسوولین و روسای ادارات استان نیز حضور داشتند که مسایل و مشکلات حوزه‌های خود را بیان کردند.

کد خبر 57554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز