۹ خانه تاریخی شیراز در فهرست واگذاری میراث فرهنگی استان فارس قرار گرفت تا هم فرصت احیای بیشتر این بناها فراهم شود هم فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در عرصه‌های فرهنگی رونق بگیرد.

خانه تاريخي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، ۹ پروژه مرمت و احیای، تجهیز، نگهداری و حق بهره برداری خانه‌های تاریخی واقع در شهر شیراز از سوی وزارت میراث فرهنگی واگذار خواهد شد. بیش از یک هزار و ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز وجود دارد که در بافت تاریخی و دیگر نقاط این شهر هریک نمادی از تاریخ بلندآوازه این شهر به شمار می‌روند.

خانه‌هایی که در طول دهه‌ها ضمن اینکه ثبت ملی شده‌اند، اما به دلیل ناکافی بودن بودجه میراث فرهنگی به مرور زمان یا توسط برخی تخریب شده یا بخش‌هایی از میراث ارزشمند این بناها که دارای نقاشی، گچ بری، تزئینات، آئینه کاری و… به تاراج رفته است.

چندی پیش خبر تاراج نقاشی سقف شاه نشین خانه تاریخی فرهادی در کوی «حکیم السلطنه» شیراز منتشر شد که مقصد نهایی این نقاشی‌ها در خانه‌ها و رستوران‌های لوکس تهران بود. حال فهرستی از خانه‌های تاریخی از سوی میراث فرهنگی اعلام شده که در آستانه واگذاری قرار دارند و برای تغییر کاربری، سرمایه گذاران بخش خصوصی را به این سو فراخوانده است.

در سال‌های اخیر واگذاری بناهای تاریخی از جمله باغ شاپوری در خیابان انوری به ایجاد کافه رستوران منتهی شد که سال‌ها درهای آن به روی گردشگران بسته بود، عکاسخانه فردوسی پس از سال‌ها بلاتکلیفی که مالک آن به‌وجود آورده بود در نهایت تبدیل به سفره خانه سنتی در ابتدای خیابان ۲۲ بهمن شد و اکنون بنای تاریخی و منحصر به فرد عکاسخانه مانی در خیابان آیت الله طالقانی شیراز که متعلق به خاندان اصلاحی است با وجود وعده‌های داده شده توسط سرمایه گذار که آن‌ را در دست دارد و قرار بود عکاسخانه را بازسازی کند، به مرور زمان در حال تخریب و بلاتکلیف مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: این خانه‌ها در اجرای ماده (۷۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت عملیات مرمت و احیا، نگهداری، تجهیز و حق بهره برداری ۹ باب خانه تاریخی واقع در شهر شیراز به صورت جداگانه و در قالب ۹ بسته سرمایه گذاری مستقل واگذار می‌شوند.

مصیب امیری افزود: این خانه‌ها برای کاربری مجاز و ایجاد موزه، گالری، صنایع دستی و کافی شاپ امکان کاربری دارند. در این فهرست که شامل ۹ خانه می‌شود، بنای تاریخی اثنی عشر، تولایی، صالحی، برکت، علمدار، عطروش، عابدی، کازرونیان و منطقی نژاد قرار دارند.

کارشناسان معتقدند با وجود چنین سرمایه‌هایی در حوزه فرهنگی شیراز می‌تواند در شمار شهرهایی قرار گیرد که به واسطه گردشگری ادبی و هنری از خانه‌های یادشده به عنوان جاذبه‌های گردشگری استفاده کند و فقط این خانه‌ها را محدود به ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا سنتی نکند.

کد خبر 575504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha