کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یادآور شده است که افراد دارای فیلرهای زیبایی صورت ممکن است با تزریق واکسن کرونای مدرنا دچار تورم و التهاب شوند.

filler

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فاکس نیوز بر اساس نظر این کمیته چند نفر از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی واکسن مدرنا که دارای فیلر یا پرکننده زیبایی صورت بوده‌اند این علائم آلرژی را بروز داده‌اند.

کارشناسان می‌گوید این عوارض جانبی ناشی از واکنش دستگاه ایمنی است که با زدن واکسن فعالیت آن تشدید شده است و می‌توان این عوارض را به سادگی درمان کرد.

هنگامی که پاسخ ایمنی به علت تزریق واکسن ایجاد می‌شود، بعید نیست که این افزایش فعالیت دستگاه ایمنی باعث ایجاد واکنش به دیگر مواد غیرطبیعی در بدن مانند فیلرها شود. اما این عارضه نباید مانع از واکسن زدن بوسیله افراد شود.

در موارد گزارش شده آلرژی، تورم و التهاب محدود به نواحی از بدن بوده است که در آنها از فیلر استفاده شده است. چند نفر از این افراد در طول شش ماه پیش از تزریق واکسن فیلر گونه کار گذاشته بودند و یک بیمار دو روز پیش از واکسن زدن فیلر برای لب تزریق شده بود.

همه این افراد با داروهای استروئیدی یا کورتونی و داروهای آنتی‌هیستامینی درمان شده و این عارضه جانبی در آنها برطرف شده بود.

واکسن مدرنا  که جمعه هفته پیش از FDA مجوز مصرف اضطراری گرفت و دومین واکسن کرونا پس از واکسن فایزر/بیونتک است که در آمریکا مجوز می‌گیرد.

نتایج اولیه کارآزمایی بالینی بزرگ مرحله سوم هر دوی این واکسن‌ها که همچنان ادامه دارد، نشان‌ داده است که آنها ظاهرا بی‌خطر هستند و حفاظت بالایی در برابر کرونا ایجاد می‌کنند. واکسن مدرنا این مزیت را دارد که نیازی به ذخیره در دماهای بسیار پایین ندارد.

کد خبر 575395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha