ذرات میکروپلاستیک برای نخستین بار در جفت‌های نوزادان هنوز به دنیا نیامده شناسایی شده‌اند و پژوهشگران می‌گویند این موضوع «مایه نگرانی بسیاری است.»

fetus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین اثرات میکروپلاستیک‌ها در بدن بر سلامت هنوز ناشناخته است. اما دانشمندان می‌گویند این ذرات می‌توانند مواد شیمیایی که باعث آسیب درازمدت می‌شوند یا دستگاه ایمنی در حال رشد جنین را مختل می‌کنند، وارد بدن کنند. این ذرات احتمالا بوسیله مادران خورده یا تنفس شده‌اند.

این ذرات در جفت‌های چهار زن سالم که بارداری‌ها و زایمان‌های طبیعی داشتند، یافت شدند. میکروپلاستیک‌ها هم در طرف جنینی و هم در طرف مادری جفت‌ها و در غشایی که درون آن جنین رشد می‌کند، یافت شدند.

چندین ذره میکروپلاستیک یافت شدند.البته فقط حدود ۴ درصد از هر یک از جفت‌ها بررسی شده بودند، بنابراین شمار کلی میکروپلاستیک‌ها بسیار بالاتر است. همه این ذرات بررسی شده پلاستیک‌هایی بودند که به رنگ‌های آبی، قرمز، نارنجی یا صورتی رنگ شده بودند و ممکن است در اصل از بسته‌بندی‌ها، رنگ‌ها یا لوازم‌ آرایش و فراورده‌های مراقبت شخصی منشا گرفته باشند.

میکروپلاستیک‌ها اغلب اندازه‌ای ۱۰ میکرونی (یک صدم میلی‌متری) دارند، بنابراین آنقدر کوچک هستند که در جریان خون جابه‌جا شوند. این ذرات ممکن است به بدن نوزادان وارد شده باشند، هر چند پژوهشگران نتوانستند این موضوع را بررسی کنند.

پژوهشگران ایتالیایی که در بیمارستان سان جیووانی کالیبیتا فاتبنفراتلی در رم که این بررسی را انجام دادند می‌گویند مادران هم از این یافته‌های بهت زده شدند.

آنتونیو راگوسا، رئیس بخش زنان و زایمان این بیمارستان و سرپرست این یررسی گفت: «این وضعیت مانند داشتن یک بچه سایبورگ است: بچه‌ای که فقط از سلول‌های انسانی تشکیل نشده است، بلکه آمیزه‌ای از مواد زیستی و مواد غیرآلی است.»

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به نقش اساسی جفت در حمایت از رشد جنین و نقش آن به عنوان میانجی جنین با محیط خارج، وجود ذرات پلاستیکی بالقوه آسیب‌رسان نگرانی عمده‌ای ایجاد می‌کند و باید با انجام بررسی‌های بیشتر معلوم شود آیا این میکروپلاستیک‌ها ممکن است پاسخ‌های ایمنی ایجاد کنند یا باعث مواد آلاینده سمی شوند یا نه.

به گفته این پژوهشگران از جمله اثرات بالقوه این میکروپلاستیک‌ها در رشد جنین است. البته این ذرات در جفت‌های دو مادر دیگر مورد بررسی یافت نشدند که ممکن است نتیجه فیزیولوژی، رژیم غذایی یا سبک زندگی متفاوت باشد.

سالانه ده‌ها هزار ذره پلاستیکی می‌خورید

کد خبر 575104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha