چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

ابوذر یاوری، همیار محیط زیست برای نخستین‌بار خوتکای گردن‌سفید هندی را با نام علمی Nettapus coromandelianus در یک آبگیر کوچک در شهرستان دزفول دید و ثبت کرد.

خوتکای گردن سفید هندی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول چهارشنبه سوم دی گفت: خوتکای گردن‌سفید هندی تاکنون فقط در استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر دیده شده است. این پرنده بومی هند و کشورهای شرق آسیاست که در ایران به عنوان یک گونه کمیاب و اتفاقی مشاهده می‌شود، ثبت این پرنده در استان خوزستان یافته‌ای نو محسوب می‌شود چرا که غربی‌ترین رکورد این گونه است.

رضا قپانچی‌پور درباره ویژگی‌های این گونه گفت: مشخصات نر و ماده غیر همشکل و خوتکا از خانواده مرغابی و از همه اردک‌ها کوچک‌تر است. این پرنده جزو اردک‌های روی آبچر و رنگ پر و بال پرنده نر سفید و منقارش مانند غازها کوچک و ظریف است. زیستگاه آن کنار دریاچه‌ها، باتلاق‌ها، منابع آب‌های شیرین، زمین‌های کشت برنج، جالیزها و کنار حوضچه‌های آب باران است و نزدیک آب در نیزارها و درون سوراخ تنه درختان آشیانه می‌سازد.

استان خوزستان با توجه به زیستگاه‌های متنوع دارای تنوع زیستی غنی است و بر اساس گزارش کمیته ثبت پرندگان ایران این استان با ثبت ۳۸۸ گونه پرنده شامل بیشترین تنوع گونه‌های پرندگان در کشور است.

کد خبر 574946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha