معاون حقوقی رئیس جمهوری قوانین مربوط به ممنوع بودن برداشت قارچ ترافل را از جنگل‌های هیرکانی اعلام کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، لعیا جنیدی در نامه‌ای به وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و دیگر دستگاه‌ها آورده است: در پی پخش مستند خبری الماس هیرکانی تولید صدا و سیمای مرکز گلستان که ۲۳ شهریور از رسانه ملی پخش شد لازم است موارد قانونی برای بهره‌برداری دستگاه‌های تابعه ذکر و یادآوری شود.

به موجب اصل (۴۵) قانون اساسی، جنگل‌های کشور از جمله انفال و ثروت‌های عمومی است که در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آن‌ها عمل نماید... از این رو اقدام به قاچاق قارچ ترافل که در ریشه درختان جنگل‌های هیرکانی می‌رویند موجب خشک شدن و نابودی درختان آن ناحیه می‌شود، تصرف در انفال و اموال عمومی و تخریب غیر قابل جبران محیط‌زیست است و باید با آن برخورد شود. همچنین به موجب ماده (۳) قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع جنگل‌ها و مراتع مصوب ۱۳۴۶، بهره برداری از منابع جنگل توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در هر مورد طبق طرحی به عمل خواهد آمد که به تصویب وزارت جهاد کشاورزی رسیده باشد و این وزارتخانه با رعایت مفاد طرح‌های مصوب، قرارداد لازم را تنظیم و پروانه بهره‌برداری را صادر می‌نماید.

معاون حقوقی رئیس جمهوری همچنین خواستار آن شده است که در قانون گمرک یا قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها قارچ ترافل کالای ممنوع‌الصدور اعلام شود. پخش مستند هفت دقیقه‌ای «الماس هیرکانی» بازتاب گسترده بین مخاطبان و مسئولان داشت. در این مستند که داستان برداشت غیر قانونی گونه‌ای قارچ باارزش به نام ترافل از جنگل‌های هیرکانی و فروش قاچاق آن به خریداران اروپایی روایت می‌شد، آسیب‌های جبران‌ناپذیر برداشت‌کنندگان به جنگل‌ها به تصویر کشیده شد. مسئولان منابع طبیعی گلستان در این گزارش گفته بودند برای برخورد با برداشت‌کنندگان قانون وجود ندارد.

کد خبر 574915
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha