اطلاعات مربوط به اثربخشی واکسن‌های کرونای تایید شده با اجرای واکسیناسیون عمومی در دسترس قرارگرفته است اما نکته کلیدی در این واکسیناسیون، یعنی مدت‌زمان تاثیر این واکسن‌ها است.

واکسن زدن

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از فوربس، در حال حاضر، فقط مطالعه جدید منتشرشده در مجله پزشکی نیوانگلند (NEJM) نشان می‌دهد که اثر طولانی‌مدت واکسن شرکت مدرنا (mRNA-۱۲۷۳ Moderna) به‌ویژه تعداد آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده آن ممکن است کمتر از انتظار ما باشد. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده مانند سایر آنتی‌بادی‌ها به پاتوژن‌های مهاجم متصل می‌شوند، اما به روشی متصل می‌شوند که عفونت را متوقف کنند. به همین دلیل است که شرکت‌های دارویی میزان خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌ها را به‌عنوان معیار اساسی برای موفقیت واکسن‌های خود می‌دانند.

در این تحقیق ۳۴ بیمار موردبررسی قرار گرفتند، این افراد هر دو دوز واکسن mRNA-۱۲۷۳ را دریافت کرده بودند و تعداد آنتی‌بادی آنان از زمان دریافت دوز اول به مدت ۱۱۹ روز تجزیه‌وتحلیل شده بود. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در زیرگروه‌های ۱۸ تا ۵۵ سال، ۵۶ تا ۷۰ و ۷۱ سال به بالا نیز کنترل شد.

یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده تاثیر واکسن‌ها در کنترل همه‌گیری، مدت‌زمان وجود آنتی‌بادی است به این معنی که تا چه مدت آنتی‌بادی‌ها در سیستم ایمنی فرد دوام‌دارند. میزان آنتی‌بادی در اکثر افراد ۱۸ تا ۵۵ سال، در سه ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن، کاهش جزئی داشت؛ دو نفر از ۳۴ بیمار این گروه سنی، شاهد کاهش قابل‌توجه آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بودند.

آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از همین هفته | واکسن خارجی کرونا به چه کسانی می‌رسد؟

همچنین در گروه‌های سنی ۵۶ تا ۷۰ سال و ۷۱ سال به بالا تعداد آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بین ۵۰ تا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد. این نتایج نشان می‌دهد که در این گروه‌های سنی، مدت‌زمان خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌های واکسن مدرنا  نسبتا کوتاه خواهد بود و به‌طور بالقوه کمتر از یک سال است. این مورد نگران‌کننده است زیرا این گروه‌های سنی بیش از سایر گروه‌های سنی تحت تاثیر ویروس بیماری کووید-۱۹ شدید قرار دارند. ممکن است این سطح پادتن‌ها پس از سه ماه، برای محافظت از این گروه‌های سنی کافی باشد، اما اگر سطح آن‌ها کاهش بیشتری داشته باشد، بعید به نظر می‌رسد که محافظت‌کننده باشند.

البته به دلیل تعداد محدود شرکت‌کنندگان در این مطالعه تا زمانی که اطلاعات بیشتری در دسترس نباشد، نتیجه‌گیری کلی حاصل نمی‌شود.

شرکت مدرنا به‌طور هم‌زمان واکسن آنفلوآنزای پرندگان H۱۰N۸ و H۷N۹ نیز تولید می‌کند. این دو واکسن بعد از سه ماه کاهش مشابهی در خنثی‌سازی تعداد آنتی‌بادی‌ها به mRNA-۱۲۷۳ نشان دادند. داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌ها تا ۶ ماه پس از تزریق باقی ماندند، اما در آن زمان تا ۹۰ درصد کاهش یافتند. محافظت مداوم در برابر ویروس به پادتن‌های خنثی‌سازی مداوم نیاز دارد و الگوها نشان می‌دهد که برای محافظت در برابر ویروس کرونا ممکن است واکسن کووید-۱۹ بیش از یک‌بارمصرف تزریق شود.

این بدان معنا نیست که واکسن مدرنا موثر نیست. حتی تعداد کم آنتی‌بادی‌ها ممکن است به‌طور کامل یا جزئی محافظت ایجاد کنند که این مورد قابل‌مشاهده خواهد بود. علاوه بر این، این تحقیق فقط ۳۴ بیمار را تحلیل کرده که بیشتر آنان در گروه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال قرار دارند. نتیجه‌گیری از این مجموعه داده‌های کوچک کلی نیست، اما ما هنوز هم باید نتایج را جدی بگیریم و این داده‌ها ممکن است شاخص‌های اولیه باشند که تاثیر واکسن‌ها کمتر از زمان مورد نظر باشند.

 بررسی داده‌های مشابه در واکسن‌های فایزر و بیوان‌تک با در دسترس قرار گرفتن آن‌ها بسیار حیاتی است. به نظر می‌رسد دولت ایالات‌متحده و دولت‌های کشورهای مختلف جهان نتایج اثربخشی این واکسن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. ما از شرکت‌های داروسازی می‌خواهیم که به نظارت مداوم بر این بیماران اولیه و افراد واکسینه شده اخیر ادامه دهند. هرچه اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر شود، تصویر چند ماه آینده همه‌گیری واضح‌تر می‌شود.

کد خبر 574897
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha